Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dåliga trängselavgifter hotar omval

Norrköping2002-10-08 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Trängselavgifter i Stockholm kan bli den sämsta konsekvensen av det framförhandlade samarbetet mellan socialdemokraterna och miljöpartiet. Moderaterna i Stockholm uppmanade i valrörelsen väljarna att rösta nej till trängselavgifter. Socialdemokraterna försäkrade då att man inte hade för avsikt att införa biltullar eller trängselavgifter.
Men trängselavgifter blev lockbete för de gröna på riksplanet. Mot riksdagens och Stadshusets politiska majoritet (tills för bara en kort tid sedan), kan alltså Stockholm få trängselavgifter för att 17 av 349 riksdagsledamöter kräver det. Det är bedrövligt att miljöpartiet ställde ett kommunalpolitiskt krav för att inte fälla den socialdemokratiska regeringen i riksdagens misstroendeomröstning.

<b>Nödvändiga vägbyggen</b>
Samarbete och gemensamt styre kräver förstås kompromisser. Partier får sällan över 50 procent av röster och kan styra själv. Men det går att vara mer eller mindre nöjd med de samarbetskompromisser som förhandlas fram. Trängselavgifter ska bli botemedlet mot miljöskadliga köer.
Bättre vore att först genomföra nödvändiga vägutbyggnader och välbehövliga satsningar för en konkurrensduglig kollektiv-
trafik. Det krävs inte bara avgifter för att mota bort antalet bilar - vägframkomligheten måste förbättras. Planerade kringleder måste komma till stånd för att leda bort onödig och ofta tung genomfartstrafik i centrala delar av Stockholm. Under den gångna mandatperioden satt Stockholmspartiet i stadshuset och blockerade vägbyggnationer. Stockholmspartiets filosofi var att lösa trafikproblemen med cykelbanor och bostadsbristen med båtar och kajhus. Väljarna var inte imponerade och Stockholmspartiet har nu ingen fullmäktigerepresentation. Manteln att agera bilfientligt i Stockholm är övertagen av miljöpartiet på riksplanet.

<b>Orättvisa avgifter</b>
Trängselavgifter är som att ge huvudvärkstabletter istället för gips till någon som har brutit bet; smärtan lindras något, men grundproblemet lämnas olöst. Trängselavgifter är dessutom orättvisa i den mening att de slår mot bilister med små ekonomiska marginaler. Personer bosatta i ytterkommuner utan goda alternativ att åka kollektivt tvingas betala avgifter som inte känns av för de med tjänstebil eller en årslön på banken.
Socialdemokraternas Annika Billström tvingades välja mellan trängselavgifter eller en avsatt s-regering. Men värst kan det bli i slutet av mandatperioden. Trängselavgifter är en laddad symbolfråga som väljarna trodde de skulle slippa oavsett om socialdemokraterna eller de borgerliga partierna vann valet. Jag undrar hur ett införande av trängselavgifter påverkar socialdemokraternas möjlighet att vinna valet i Stockholm även år 2006?
Läs mer om