Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bygg nytt centrum i Norsholm

Norsholm är en mycket vacker plats, nästan mitt i Östra Götalandsregionen. Naturskönt och fint läge vid Göta Kanal, Motala Ström och Roxen, invid E4 och stora järnvägen. Där borde man bygga ett nytt administrativt centrum och där borde vara säte för både det nya regionfullmäktige och för regionstyrelsen.

Norrköping2010-09-30 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Debatt
En sådan "huvudstad", i vacker miljö, skulle ha flera fördelar. För det första skulle den knyta samman Linköping och Norrköping lite närmare, landets "fjärde storstad" skulle bli lite tätare, mindre splittrad och säkert mera växtkraftig.

Kanske skulle ett sådant nytt centrum halvvägs mellan storstadens båda huvuddelar skulle betyda att många gamla stridsyxor dem emellan skulle kunna grävas ner och andan av samarbete stärkas. Visst, Norsholm ligger inom Norrköpings stads gränser, men man borde där kunna bilda en helt ny kommun som skulle innehålla delar av både Linköping och Norrköping.

En av de tvistefrågor mellan Linköping och Norrköping som borde kunna läggas åt sidan är frågan om trafikflygplats. Skippa både Kungsängen i Norrköping och Linköpings flygplats, satsa i stället på Skavsta vid Nyköping! Här har Stockholm sin framtida naturliga södra flygplats, och den kan Östra Götaland dela med huvudstaden. Den kan bli en flygplats med betydande internationell trafik. Utbyggda och snabba tågförbindelser kan utmärkt klara trafiken till och från Skavsta. Det är inte längre från Linköping till Skavsta än vad det är från Stockholm!

Den nya regionen bör satsa hårt på att bygga ut och skynda på järnvägen Ostlänken till Stockholm (via Skavsta) och dess fortsättning i andra änden med en ny förbindelse via Jönköping och Borås till Göteborg. Det kan ske antingen man bygger för höghastighetståg eller för mera konventionella tåg. Restiderna kan kapas avsevärt.

Tjustbanan till Västervik och banan Linköping-Hultsfred (med fortsättning till Kalmar) bör ges hög standard och från Katrineholm mot söder och väster finns redan stambanan. Finspång bör åter få persontrafik med järnväg och liksom Motala dras in i ett system med pendeltåg inom regionen.

Från Gotland är det närmare till Västervik än till både Nynäshamn och Oskarshamn. En snabb färjelinje Visby-Västervik är en given sak liksom flyglinje Visby-Skavsta.

Norrköpings, Oxelösunds och möjligen Västerviks hamnar, Linköpings Universitet med dess förgreningar och filialer liksom Universitetssjukhuset i Linköping blir stora tillgångar för regionens infrastruktur. Högskoleutbildning finns redan bl.a. i Norrköping och Visby men bör också kunna förläggas t.ex. till nya filialer på orter som Västervik, Motala, Katrineholm och Nyköping.

Läs mer om