Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bygg inte Norrleden

Norra delarna av Norrköping omges av ett tilltagande nät av trafikleder. Bilarnas buller brer ut sig som en matta över bostads- och rekreationsområden och partiklar från väg- och däckslitage fyller luften.

Vad kommunen så gärna vill, det är att den här inledande stumpen av Norrleden som tar slut vid den lilla vägen mot Herstadberg framme i rondellen, ska förlängas över Motala ström och Händelö... Foto: Niclas Sandberg

Vad kommunen så gärna vill, det är att den här inledande stumpen av Norrleden som tar slut vid den lilla vägen mot Herstadberg framme i rondellen, ska förlängas över Motala ström och Händelö... Foto: Niclas Sandberg

Foto: Sandberg Niclas

Norrköping2009-12-22 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gods ska fraktas obehindrat till och från staden, men viktigt är också att människor som bor och verkar här ska kunna behålla sin hälsa. Nu ska man dessutom bygga Norrleden, vilket blir ytterligare en källa till trafikbuller som kommer att spä på den redan mycket hårt belastade ljudmiljön i denna del av staden. Nya studier från WHO visar allt mer alarmerande hälsoeffekter av bullerexponering och forskningen pekar entydigt på att bullrets hälsopåverkan ofta underskattas. En bullerdeklaration av bostadsområden i likhet med radon- och energideklaration av fastigheter vore värdefull information. En övervakning så att ett överskridande av riktvärden och högsta ljudnivåer inte sker på bekostnad av folks hälsa. Den regionala miljöhälsorapporten 2009 avser att tillföra värdefulla kunskaper om miljörelaterade hälsofrågor, till nytta inte minst för den kommunala planeringen, vilken har en avgörande betydelse för det framtida hälsotillståndet hos kommunens innevånare. Ostörd sömn är en förutsättning för att människan skall fungera såväl fysiologiskt som mentalt. Buller kan förlänga insomningstiden och ge en ytligare sömn. Effekten av detta kan följande dag ge olustkänsla samt minskad prestationsförmåga. Mellan 3-5 procent av regionens invånare har minst en gång i veckan svårt att somna, har dålig nattsömn på grund av trafikbuller eller väcks av det. Ca 7-8 procent av östgötarna kan inte ha ett fönster öppet i bostaden på grund av buller utifrån. Vid skattning av bullernivåer i samband beskrivningar av miljö- och hälsokonsekvenser bör man ta hänsyn till den samlade ljudsituationen från flera bullerkällor och inte bedöma varje väg och trafikslag separat. I stadens norra del möts E4-an, norra utfarten och järnvägen vars gemensamma effekt bör ligga till grund vid ett ställningstagande. Miljö- och hälsofaktorer måste få större tyngd vid stadsplanering och uppmätta värden tydliggöras för befolkningen. Norrköping har högre ohälsotal än Linköping, m a o vi har sämre hälsa. Kommunpolitiker tycks inte lyssna och ta den oro på allvar, som människor i olika artiklar och insändare uttryckt under hösten! Om vi inför en bullerdeklaration på våra fastigheter och bostadsområden (tysta minuter per dygn och vecka samt övriga acceptabla ljudnivåvärden) är det tveksamt om norra Norrköping skulle hamna inom godkända gränsvärden. Bygg inte Norrleden utan lyssna på Karin Svensson-Smith och Martin Nyberg eller Göran Gunnarsson för alternativa dragningar av trafikleder. Bygg bullerplank längs järnvägen och bullervallar längs E4an och norra utfarten.
Läs mer om