Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bra med nationella prov

Jag har aldrig förstått motståndet mot att då och då mäta kunskaperna hos skolelever. Att skriva fast resultatet av sådana undersökningar i betyg känns å andra sidan väldigt onödigt, felaktigt och stenålders.

Nationellt prov i årskurs tre får ledarskribentens stöd. Foto: Scanpix

Nationellt prov i årskurs tre får ledarskribentens stöd. Foto: Scanpix

Foto:

Norrköping2006-11-30 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Betyg i barn- och ungdomsskolan - ja egentligen som företeelse i det stora hela - är ju bara en beskrivning i form av en trubbig bokstavskombination av vilken nivå eleven befann sig på vid det eller det tillfället. Det finns inga som helst individuella eller samhälleliga skäl för att eleverna skall släpa med sig sådana dokument resten av livet.
Skolminister Björklunds förslag om nationella prov i årskurs tre är däremot avsett att ge eleven, elevens familj och pedagogerna en gemensam verklighetsbeskrivning av elevens kunskapsläge i färdigheterna läsa, skriva och räkna. Verksamt och meningsfullt pedagogiskt arbete är ju faktiskt inte möjligt om pedagogen inte vet på vilka kunskapsnivåer som eleverna befinner sig.
Egentligen har jag därför svårt att föreställa mig att det överhuvudtaget finns några skolor där sådana mätningar inte görs.
Men så är det kanske. Och då kan de nationella proven i trean hjälpa upp situationen på många skolor.
Det finns därför ingen anledning att motsätta sig Björklunds förslag om nationella prov i årskurs tre.
Tvärtom.
Stöd det gärna.
Läs mer om