Bra med nationella prov
Jag har aldrig förstått motståndet mot att då och då mäta kunskaperna hos skolelever. Att skriva fast resultatet av sådana undersökningar i betyg känns å andra sidan väldigt onödigt, felaktigt och stenålders.
Nationellt prov i årskurs tre får ledarskribentens stöd. Foto: Scanpix
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Skolminister Björklunds förslag om nationella prov i årskurs tre är däremot avsett att ge eleven, elevens familj och pedagogerna en gemensam verklighetsbeskrivning av elevens kunskapsläge i färdigheterna läsa, skriva och räkna. Verksamt och meningsfullt pedagogiskt arbete är ju faktiskt inte möjligt om pedagogen inte vet på vilka kunskapsnivåer som eleverna befinner sig.
Egentligen har jag därför svårt att föreställa mig att det överhuvudtaget finns några skolor där sådana mätningar inte görs.
Men så är det kanske. Och då kan de nationella proven i trean hjälpa upp situationen på många skolor.
Det finns därför ingen anledning att motsätta sig Björklunds förslag om nationella prov i årskurs tre.
Tvärtom.
Stöd det gärna.