Bilarna ska bort från Hageby
Tvångsåtdragningen av Hagebygatan fortsätter. Den är nu en lokalgata för Hagebys befolkning. Genomfartstrafiken till city från t ex Navestad, Atriumområdet, Tingstad, Kummelby och andra orter, förväntas av kommunledningen att nu välja E 22 i stället.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Flera tusen av nuvarande dygnstrafiks bilar ska bort. Upphöjningar med med ytuppvärmning för gångpassager och plan vid spårvagnshållplatsen vid HC är ett extravagant anläggningsarbete. Gupp vid andra tvärpassager över gatan och spårvägen samt 30-begränsning av farten ska hjälpa till att få bort bilar från Hagebygatan. Bilen har ingen prioritet alls i det nya Hageby. Alla andra trafikslag har företräde. Lidaleden med dess många rondeller för av- och påfarter till Hageby Centrum, är nu bliven tvåfilig; alltså smalare där också. Redan i dag bildas köer från E 22 in till HC, men det ändrar inte framtidsplaneringen. Ändå har det största ännu inte hänt; öppningen av HC med över 100 butiker. Centrumet väntas dra sex miljoner besökare årligen, mot för närvarande högst fyra miljoner. Trafikapparatens kapacitet kommer inte att räcka, det anar de flesta redan nu. Den nya storheten i Hageby - Spårvagnen - väntas dock enligt kommunalrådet Stefan Arrelids tro, ta över en del av det storhandlande som nu sker med bil. Planerarna räknar med att blir det köer på vägarna mer än vid storhelger så får det sättas in någon form av åtgärd. En spårvagn till kanske?