Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Avfärda inte fp-Sundin

Norrköping2006-01-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Mathias Sundin tycks ha ridit ut stormen i folkpartiet i Norrköping. Han är på hugget och han missade givetvis inte chansen att dyka upp när Ektorpsskolan öppnade i går. Händelserna på skolan passar Sundins profil som hand i handske.


Ledare
Hans insatser saknar heller inte poänger. Överdriven "snällhet" och fördragsamhet med våld, vandalisering och undermåliga studieresultat ute på vissa skolor är sällan någon lyckad politik. De styrande socialdemokraterna behöver inte nödvändigtvis ta Sundin till sitt hjärta. Men det vore oklokt att helt avvisa hans hållning.

Grundskolor är oftast hårt knutna till sitt lokalområde. De flesta barn och familjer väljer att använda sig av tjänsterna hos den grundskola som ligger närmast. Skolor som är belägna i upptagningsområden med hög kriminalitet och med hög andel socialt marginaliserade hushåll har därför alltid ett tuffare socialt uppdrag än andra skolor. Erfarenheten lär oss att många av de lärare och skolchefer som söker sig till skolor i socialt ansträngda områden, förenas av ett starkt socialt engagemang för sina elever. För att kunna fullfölja sitt uppdrag på bästa möjliga sätt behöver de känna ett starkt stöd från sina arbetsgivare. De behöver t ex kunna vidta extraordinära åtgärder för att säkra elevernas trygghet och studieresultat.

Skolplikten är lika för alla elever. Men alla elever har inte förmåga att ta till vara de friheter och möjligheter som den obligatoriska skolan erbjuder i sin ordinarie verksamhet. Möjligheten att kunna bedriva särskilt upplagd undervisning och social träning för vissa elever är därför viktig.
Kort sagt; varje skola måste ha ett tydligt uppdrag och klara befogenheter att organisera undervisningen på det sätt som är mest lämpligt för just deras elever. "Normaleleven" och "normalskolan" finns inte och har förmodligen aldrig funnits.

Rektorernas beslut att stänga skolan i Ektorp under ett par dagar markerar allvaret i situationen. Mathias Sundins agerande visar att det också finns en partipolitisk dimension i det inträffade. Sundins förslag till lösningar och hans hårt dragna och politiserade beskrivningar av förorterna i Norrköping får stå för honom själv. Överdrifter kraschar alltid förr eller senare mot verkligheterna.

Men avfärda inte Sundin. Se honom som en budbärare om att det krävs förändringar.