Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Annons bäst i tidningen

Christer Sandberg

Christer Sandberg

Foto:

Norrköping2003-04-23 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu vet vi säkert vad svenskarna tycker om reklam.
Tusen personer mellan 15 och 74 år över hela landet, har i en färsk Sifo-undersökning fått sätta betyg på reklam i olika medier.
Det alla haft på känn bekräftades.
Sämst betyg får reklam i radio och tv, bara e-postreklam är ännu mer impopulär.
Egentligen är det självklart.
Reklam som tränger sig på oss när vi vill lyssna på musik, eller se en spännande film, blir man bara irriterad på.
Bäst betyg får reklam genom sponsring och annonser i tidningar.
Annonser i fackpress får ett något högre betyg än annonser i dagspress.
Också det ganska självklart.
Den som har ett specialintresse och köper en tidskrift om just detta, tar gärna till sig annonser som har anknytning till intresset.

<b>En sensation</b>
Att annonser i dagspress får så högt betyg är heller ingen överraskning.
I alla fall inte för oss på Folkbladet. Annonserna är viktiga för läsarna.
Under perioder i vår snart 100-åriga historia då det varit glest med annonser, så har just det varit ett skäl att välja bort Folkbladet.
Nu kan man med blotta ögat se att något inträffat.
Faktum är att det är en helt sensationell utveckling.
När nästan alla andra fått uppleva minskade annonsintäkter - så ökar vi!
Branschfolk hör av sig och vill veta vad vi gör.
Nåt Joe Labero-trick handlar det inte om.
En förklaring är att tidningen nu är mer angenäm att synas i.
Möjlighet till färg på alla sidor fanns t ex inte förut.

<b>Hårt jobb = applåder</b>
Men så är det annan sak. Vi är ju som bekant inte störst.
Alltså måste vi kompensera det på nåt sätt.
Vi har kommit fram till att vi måste vara mycket kundanpassade.
Ge suverän service till alla som vill samarbeta med oss.
Så är det i hela världen, och i alla branscher:
Den som är tvåa måste jobba hårdare för applåderna. We try harder.
Annonsörerna talar förstås med varandra.
Då börjar bollen rulla vår väg. Spiralen vrider sig åt rätt håll.
Affärsinnehavaren som ser helt nya kunder i butiken förstår sambandet. Inser det som Sifo-undersökningen nu bevisat:
Annonsering i dagspress är det bästa sättet att nå ut till publiken!
Inte bara bättre än radio och tv.
Utan också i en helt annan klass än t ex direktreklam i brevlådan.
Det är oönskad reklam. Det är därför den oftast går raka vägen till pappersåtervinningen.
Finessen med en annons i Folkbladet är att den är efterfrågad.
Men det är klart att kommersiella budskap tar sig fram på andra vägar än förr.
Ny teknik betyder nya sätt att nå ut med meddelanden som ska få oss att köpa, köpa, köpa.

<b>Synsam domarn!</b>
I London finns taxibilar med reklam på sidorna som byts automatiskt.
När bilen närmar sig en affär byts alltså reklamen och visar de senaste erbjudandena från just den affären.
Produktplacering i musikvideor har blivit ett annat sätt locka konsumenter - och lura tv-kanaler. En artist spelar in en video där han är klädd från topp till tå med tydliga varumärken.
Eller väljer t o m en titel med ett varumärke.
Artisten tjänar på det sättet några extra miljoner.
Och produkten placeras i tv - utan köpt reklamtid!
Tv-bolagen är nu på krigsstigen mot såna tilltag.

<b>Klackreklam</b>
Ett nytt sätt att nå ut med reklambudskap finns i Göteborg. En helt ny typ av sponsring.
Synsam betalar hockeylaget Frölunda Indians hejaklack Goa Gubbar för att de minst två gånger per match ska skrika:
"Synsam domarn, Synsam!"
Istället för "domarjävel" när rättsskiparen tycks ha synfel.
Kanske värt att testa för Peking Fanz och någon av stans optiker.
Men jag rekommenderar i så fall att optikern kombinerar med en annonskampanj i Folkbladet.
Det var bara det jag ville säga.
<a href=mailto:christer.sandberg@folkbladet.se><FONT COLOR="#0033CC">christer.sandberg@folkbladet.se</a></FONT>
Läs mer om