Alliansens bensinkrig flammar upp
FOTO: Sören Andersson/Scanpix
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
</span>På detta kaxiga sätt inledde miljöminister Andreas Carlgren (c) sitt tal i Almedalen. Men frågan är om "alliansens miljöminister" verkligen kan tala för alliansen.
Carlgren var tydlig med att det kommer att bli dyrare att köra bil i framtiden.
Koldioxidutsläppen från vägtrafiken måste ned och det ska ske genom att det blir dyrare vid bensinpumpen.
Prisskillnaden mellan bensinen och de förnyelsebara drivmedlen måste öka om bilismen ska kunna bli mer miljövänlig. Så långt har Carlgren helt rätt. Däremot kan man ifrågasätta vilket mandat han har för sin föreslagna politik.
Förra hösten gick Carlgrens allianskamrater i kristdemokraterna till val på att bensinskatten skulle sänkas. Vid sitt riksting nyligen beslutade partiet att behålla kravet på billigare bensin.
Kristdemokraterna är följaktligen sura på miljöministerns utspel i Almedalen.
De tycker att Carlgren borde ha inväntat slutsatserna från den parlamentariska klimatberedningen som regeringen tillsatt.
Kristdemokraternas krav på lägre bensinskatt är mycket märkligt i en tid då vi mycket väl vet vilka faror för klimatet som följer av ett ökat bensinmissbruk.
Att kd vidhåller sin otidsenliga linje innebär också att miljöminister Carlgren och kristdemokraterna hamnat på full kollisionskurs i miljöpolitiken.
Förhoppningsvis går Andreas Carlgren segrande ur striden med allianskamraterna i kd.
Men oavsett vem som vinner kampen om bensinpriset har det blivit tydligt att alliansen inte drar åt samma håll i miljöpolitiken.
Andreas Carlgren bör tas sig en funderare på om han verkligen kan kalla sig för "alliansens miljöminister".