Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Aftonbladet & Expressen

Christer Sandberg

Christer Sandberg

Foto:

Norrköping2001-12-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi ser framför oss den obeslutsamme kvällstidningsköparen i Gösta Ekmans gestalt. "Aftonbladet eller Expressen?"
Han jämför papperskvalitet (han ska ju till landet och utedasset), men också politisk färg och allting annat. Poängen är förstås att han står inför ett tvillingpar. Intill förvillelse lika om det inte vore för de yttre attributen. Logotypen, symboliskt blå eller röd, geting eller jycke.

Nu drog sig stackars J. Berner ur leken i förra veckan och det var säkert en förutsättning för att Getingposten möjligen ska kunna vända matchen.
J B tycks själv nu inse vari hans inledande och grundläggande misstag bestod i. Den stora omgörningens förödande kraft.
Jag träffade en person i Expressens ledningsgrupp för bara några veckor sedan och han redogjorde för vilka problem som omedelbart infann sig efter den stora omgörningen.
- Signalen till de trogna kunderna var ju tydlig; så ni brukar köpa den här tidningen, så tråkigt då, för den är nämligen inte alls bra! Stamkunderna gav upp och inga nya kom till.

Getingen har tappat gadden. Ingen vet längre vad Expressen vill eller står för. Liksom framgång föder framgång, föder motgång ofta bara ännu mer motgång. En spiral kan gå upp - eller ner.
Vem vill köpa en tidning som ingen köper? Förlorarstämpeln som bekräftar sig själv.
I Dagens Nyheter i söndags intervjuades företagsekonomen Per Håkansson om Expressens ständiga chefsbyten och devalveringen av varumärket Expressen:
- Ett varumärke uppstår utifrån ett erbjudande. Ju flera gånger erbjudandet förändras, desto suddigare blir varumärket, sa han.

Enligt medianalytikerna har Aftonbladet lyckats behålla stämpeln som pigg lillebror, medan Expressen framstår som dryg och lat. Expressen har jag en del känsla för, sedan jag jobbade där ett tag i ungdomen. Jag vill att den ska finnas kvar och vara bra. Den är rätt bra också, tycker jag faktiskt . Kvällstidningar i Sverige är överhuvudtaget av mycket hög internationell klass, oändligt mycket bättre än sitt rykte .
Som sagt; det är tvillingar vi jämför. Det ena pikanta födelsemärket där, är släkt med det andra, kanske enligt vissa, missklädsamma, märket där.

Historien om Aftonbladet & Expressen har kanske något att lära oss. En pigg lillebror kan definitivt överraska en lat och dryg storebror när klockan klämtar. Det måste vara en slutsats. Någon stor omgörning som gör att du inte känner igen dig som stamkund blir det inte. Det är såklart en annan slutsats. Sedan finns det en del andra lärdomar att dra också.
Ber att få återkomma till dem. Följ mig bortåt vägen så ska du få vara med om något.
Läs mer om