Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vad är Norrköping utan flygplats?

Historia och framtid. Här firade Kungsängen som 75-årsdag. Blir det en 100-års dag tro?

Historia och framtid. Här firade Kungsängen som 75-årsdag. Blir det en 100-års dag tro?

Foto: Titti Olovsson

Folkbladet debatt2015-10-06 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter en superlång debatt i Norrköpings fullmäktige om flygplatsens vara eller inte vara känner jag att det finns frågor hängande i luften som behöver lyftas.

Hur är det med Miljöpartiet och flygplatsen egentligen?

Det höjs hela tiden röster om hur bra det är för Norrköping att vi har en flygplats. Det sägs att företagare i Norrköping kommer att flytta eller undvika etablering i Norrköping om det inte finns en flygplats.

Vi i Miljöpartiet vill att det görs en ordentlig utredning kring vilka effekter det skulle bli för Norrköping om flygplatsen tvingades lägga ned.

Flyg är ett mycket miljöovänligt transportalternativ, men på samma sätt som när det gäller andra transportslag håller det på att utvecklas nya, miljövänliga flygbränslen. Sverige ligger mycket långt framme när det gäller forskning och utveckling av dessa. Att lägga ned Kungsängen med motivering att den verksamhet som bedrivs där smutsar ned naturen skulle bara leda till att problemet flyttar någon annanstans.

Att det är väldigt många charterturister som flyger från Kungsängen visar bara att människor vill flyga bort på semester. Kan de inte flyga från Norrköping tar de bilen till en annan flygplats och det leder till ännu mer utsläpp.

Det kom synpunkter på att flyget går i andra riktningen också men jag är tveksam till om Norrköpings dragningskraft som chartermål är att jämföra med Spaniens och Turkiets...

Miljöpartiet har inte något emot flygplan, eller bilar. Vi gillar bara inte att man kör dem på skitigt bränsle. Vi vill att forskning och teknikutveckling ska leda till att det kommer ordentliga drivmedel som inte har miljöpåverkan av den typ som det är idag.

Miljöpartiet i Norrköping vill att Kungsängens flygplats ska bära sina egna kostnader. Vi tror att de pengar, nära 300 kr per biljett, som kommunen sponsrar flygplatsen med kan användas mycket bättre. Vi är medvetna om att det egentligen bara finns en flygplats i Sverige som klarar detta, och att slopad sponsring ganska säkert leder till att flygplatsen blir så olönsam att de tvingas lägga ned. Det är därför vi vill börja med en utredning om en nedläggnings konsekvenser.

Om 20 år, när Ostlänken gör att det går fortare att åka tåg till Skavsta än att ta bussen till Kungsängen kommer vi nog i ett nytt läge vad gäller Kungsängens vara eller icke vara. Till dess vill vi som sagt, utreda konsekvenserna av ett flygplatslöst Norrköping och sedan fatta kloka beslut när utredningens resultat kommer.