Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafik för vår tid

Nutid och framtid. Mia Sköld slår ett slag för mer anropsstyrd och modern kollektivtrafik.

Nutid och framtid. Mia Sköld slår ett slag för mer anropsstyrd och modern kollektivtrafik.

Foto: Håkan Sjöström

Folkbladet debatt2016-03-17 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En modern och mer attraktiv kollektivtrafik kräver mer flexibla, samlade och kundanpassade lösningar. De förändringar som införs kommer att ta bort det som inte fungerat bra och som inte utnyttjats så mycket och ersättas av någonting mycket bättre som kan svara upp mot flera av de behov och önskemål vi resenärer har.

Den kollektivtrafik vi är vana vid i Sverige är organiserad som linjetrafik. Det innebär en förutbestämd linje med stopp vid fastlagda hållplatser efter tidtabell. Linjetrafik fungerar väldigt bra i tätorter där kollektivtrafiken nyttjas i hög grad. I glesbygd tvingar däremot ett betydligt mindre antal passagerare ofta fram linjer som inte kan erbjuda den servicegraden på samma sätt som i tätorten. Vi vet att vi behöver minska biltrafiken och förändra vårt sätt att resa för att få ett hållbart samhälle. Nu har vi möjlighet att ta ett steg i rätt riktning.

Anropsstyrd kollektivtrafik är egentligen inget nytt och finns idag i olika former över hela landet. Gemensamt är att det handlar om kollektivtrafik där det inte erbjuds någon reguljär linjetrafik och oftast handlar det om att resa mellan glesbygd och tätort. Vanligtvis beställer resenären sin resa någon timme innan önskad avfärd och blir hämtad vid den egna dörren för att därefter bli transporterad till en utvald hållplats. Det låter betydligt mer bekvämt för oss resenärer och betydligt bättre för miljön att kunna anpassa fordonets storlek än att köra nästan tomma bussar fram och tillbaka.

Några av formerna för anropsstyrd kollektivtrafik erbjuder generösare utrymme för medhavt bagage, vilket öppnar möjligheter för att kunna fortsätta sin fossiloberoende resa med cykel. En del kollektivtrafikanordnare samordnar den anropsstyrda kollektivtrafiken med färdtjänst, skolskjuts eller sjukresor för att lösningarna ska vara ekonomiskt hållbara. Att kollektivtrafiken är klokt organiserad och ekonomiskt hållbar gör förstås att biljettpriserna kan hållas på en rimlig nivå. Varje region har sina speciella förutsättningar och vi ska skapa en kollektivtrafik som svarar mot de behov vi har i vår region.

Kollektivtrafik är både nutid och framtid. Det är varken ekologiskt, ekonomiskt eller socialt hållbart att alla transporterar sig i egen bil. De täta och hållbara stadskärnor som vi redan nu bygger kommer inte att prioritera biltrafik och parkeringsplatser. Vi får också svårt att uppnå klimatmålen om vi inte tillsammans ändrar vårt sätt att resa. Låt oss därför bygga en hållbar kollektivtrafik som motsvarar resenärernas behov och överträffar deras förväntningar.