Trots att tåget är det mest klimatsmarta sättet att resa planerar Deutsche Bahn och flera andra tågbolag i Europa att dra in merparten av sina nattåg eftersom de inte anses vara lönsamma. Enligt FN:s klimatrapport behöver de globala utsläppen minska med mellan 40-70 procent till år 2050. Att i ett sådant läge försvåra resor med tåg i Europa är att backa sig in i framtiden. Ska efterfrågan på tågresor öka behövs en skatteväxling som gör flyget dyrare och det klimatsmarta resandet billigare. Det är hög tid för miljöminister Åsa Romson, infrastrukturminister Anna Johansson och de svenska EU-parlamentarikerna att agera för att rädda nattågen. Är det något vi borde ha EU till så är det att skapa en effektiv och klimatsmart infrastruktur som binder ihop Europa. Ska vi drastiskt kunna minska utsläppen måste vi styra resandet mot de klimatsmarta alternativen. Låt tågen rulla genom den europeiska natten.
Tågen ska gå på natten
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.