Att cykla i Norrköping ska kännas tryggt och naturligt. Vi vet också att det är bra för miljön, hälsan och plånboken. I den bästa av världar ska det även vara säkert att cykla men tyvärr händer många olyckor där cyklister skadas och ofta är riskerna som allra störst för barn. Det finns runt om i världen många goda exempel på hur en bilfri innerstad som främjar cyklister och fotgängare kan skapas.
I Halmstad har kommunen satsat på ”superstråk” för cyklisterna där cykelbanorna är breda, skilda från övrig trafik, har bra beläggning och prioriterat underhåll. När cyklisterna tvingas korsa motortrafik är cykelbanorna upphöjda för att öka säkerheten. Kommunen kallar det för hållbar planering där infrastrukturen planeras i ordningen fotgängare, cyklister, kollektivtrafikresenärer och sist, biltrafik. Norrköpings kommun har samma prioritering.
I den holländska staden Groningen med en befolkning på 190.000 människor görs 50 % av alla resor med cykel. Stadskärnan har gjorts besvärlig att nå med bil och det finns ingen genomfart för bilar. Det har förändrat mycket till det bättre. Det är förstås säkrare för alla att vistas i staden och näringslivet i centrum har blomstrat upp. I vägkorsningar som regleras av trafikljus har alla cyklisterna från alla håll grönt ljus samtidigt, medan alla bilister snällt får vänta.
Järnvägsstationen har en cykelparkering som rymmer 4.000 cyklar och planerar att bygga ut antalet platser till 10.000. Det känns självklart att man i första hand ska bygga ett parkeringshus för cyklar istället för bilar. Att göra sig av med biltrafik i innerstaden har gjort förtätningen möjlig, torghandeln har fått behålla sitt utrymme och plötsligt finns det hur mycket plats som helst för människor att mötas, gå på marknader, uppleva musik- och sportevenemang eller för barn att leka. Mest glädjande är att alla är väldigt nöjda med detta.
Köpenhamn är ett annat lysande exempel. Det byggs broar enbart för cyklister, cykelbanorna är på vissa ställen 4 meter breda och tågen har speciella vagnar för cykelparkering. I vår region kan vi från 2016 ta med cykel på Östgötapendeln i mån av plats och inte i rusningstid. Att ytterligare öka möjligheterna att ta med cykel skulle verkligen vara avgörande för hur vi väljer att börja och fortsätta vår resa.
Självklart är det så att om vi vill att cykeln och människorna ska få mer plats i staden måste något annat väljas bort. I Halmstad separeras trafikslagen, i Groningen väljs bilarna bort helt och hållet och i Köpenhamn skapas nytt utrymme för cyklister på bekostnad av plats för bilar.
Norrköping står inför ett omfattande projekt med förtätning av staden, när vi bygger om inre hamnen, bygger ett nytt resecentrum och förändrar en stor del av stadskärnan. Det är nu vi har alla möjligheter att bygga en riktigt hållbar cykelstad.