Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skattepengar till charterresa

Charter. Bengt Cete är kritisk mot att varje flygresa från Kungsängen subventioneras med skattepengar. (Bilden från första charterflyget till Tunisien då det begav sig)

Charter. Bengt Cete är kritisk mot att varje flygresa från Kungsängen subventioneras med skattepengar. (Bilden från första charterflyget till Tunisien då det begav sig)

Foto: Forsby Jan

Folkbladet debatt2015-03-12 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min dotter Anna bodde några år i London och var då en flitig kund hos Ryanair. Ofta kunde hon flyga London – Nyköping fram och tillbaka. för mindre än 500 kronor. När jag vid samma tid reste till Hässleholm med tåg kostade enkelresan 680 kronor, och jag tänkte att det var då en himla tur att jag hade råd med tågbiljetten - annars hade jag fått nöja mig med att flyga till London!

Jag tyckte redan då att det var något sjukt över att det var så billigt att flyga och att det egentligen inte var priset på tågbiljetten som var fel, det var priset på flyget. Lågprisbolagen har skapat vad vi kan kalla folkflyget, men priset för de låga biljetterna är högt. Personalen pressas hårt och hanteras som utbytbara insatsvaror. Kabin- och servicepersonal har låga löner och osäkra anställningar och det senare gäller även piloter, vilket den nu aktuella konflikten med Norwegian visar. Är inte vi kunder beredda att betala några hundringar mer för att ge folk anständiga anställningsvillkor?

Ur miljösynpunkt är givetvis den ökade flygtrafiken totalt ohållbar. När det gäller klimatpåverkan så sker den inte bara genom att flygbränslet förbränns och omvandlas till koldioxid. Flyget orsakar också kondensstrimmor på hög höjd vilka förstärker den globala uppvärmningen. Utsläppen från svenskarnas flygresande har fördubblats de senaste 20 åren och är idag i samma storleksordning som utsläppen från personbilarna. Både Storbritannien och Tyskland har idag passagerarskatter som bidrar till att begränsa utsläppen från flygande.

I Norrköping gör vi tvärtom! Här subventionerar vi varje resande från Kungsängen med flera hundra kronor, detta oavsett om det är ”nyttiga” affärsresor eller semesterresor med charter. Miljöpartiet anser att flygplatsen ska bära sina egna kostnader och jag menar att det därför nödvändigt att kommunen utreder vad detta skulle innebära. Om bara tretton år ska det på Ostlänken gå att resa Norrköping – Skavsta på 15 minuter. Vem kan då hävda att vi måste ha en flygplats i Norrköping?