Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Högre pris på transporter

Lastbilar från heal världen. Bengt Cete har varit ute och åkt bil till Skåne. På vägen fick han sig en funderare över alla dessa transporter som rullar runt i Europa.

Lastbilar från heal världen. Bengt Cete har varit ute och åkt bil till Skåne. På vägen fick han sig en funderare över alla dessa transporter som rullar runt i Europa.

Foto: Adam Ihse/TT

Folkbladet debatt2016-03-09 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tyskland, Rumänien, Danmark, Finland, Lettland, Nederländerna, Bulgarien, Portugal, Frankrike, Ungern, Tjeckien, Sverige, Österrike, Ryssland, Polen och Slovakien. Nej, jag har inte varit på Europaresa, jag har åkt bil mellan Östergötland och Skåne. Bland alla mina medresenärer på vägen var ett oräkneligt antal lastbilar från alla dessa länder outtröttligt kämpande med sina tunga laster till konsumenter och företag.

Den tunga lastbilstrafiken ökar snabbare än den ekonomiska tillväxten och transportsektorn är den sektor som näst efter uppvärmning ger störst utsläpp av koldioxid. Man kan likna transportsektorn vid samhällets blodomlopp, blir det stopp blir det kris. Näringslivets specialisering och bortrationalisering av egna lager har ökat efterfrågan av punktliga transporter och en av samhällets största utmaningar är nu att bryta denna trend. För att bygga det hållbara samhället måste det totala transportarbetet minska, och de transporter som blir kvar måste miljöanpassas. Småskalig lokal produktion kräver mindre transporter både till och från producent, men för att få lönsamhet krävs ett högre pris på transporter. Ett lägsta pris borde vara ett pris som täcker full kostnad för såväl väghållning som miljöpåverkan. I det nyliberala ekonomiska lyckorike som numera är den modell samhället eftersträvar är det väl inte orimligt att varje transportslag täcker sina egna kostnader?

Jag är fullt medveten om att det inte finns några snabba enkla lösningar. Vi kan inte fasa ut ett system innan vi har ett annat bättre på plats. Vi kan inte lägga över transporter till järnväg innan kapaciteten på denna byggs ut och då handlar det inte bara om nya banor utan lika mycket om att vårda och gradera upp våra befintliga.

De ensamma lastbilschaufförerna som ofta ligger ute flera dyn i sträck under obekväma förhållanden är för mig vardagshjältar som är värda all beundran. Min vision är dock ett samhälle där dessa hjältar inte längre behövs och dessa goda krafter kan ägnas åt byggandet av hållbarhet.