Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bilen är mycket viktig

Folkbladet debatt2015-08-10 12:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alltför många politiker verkar drömma om nya höghastighetståg. Det handlar om gigantiska investeringar och enorma ingrepp i vår natur för att korta restiderna med någon timme mellan våra största städer. Att Sveriges största städer är pyttesmå och att reseströmmarna mellan dem är begränsade jämfört med snabbtågsländer som Japan och Frankrike verkar ingen bry sig om. Dessutom sker bara åtta procent av våra resor med tåg så de går inte att räkna hem investeringen.

Men nu har politikerna upptäckt våra AP-fonder. Istället för att slå vakt om framtidens pensioner ser de möjligheten att satsa, våra med hårt arbete ihopsparade pensionspengar, på olönsamma höghastighetsjärnvägar. Pensionspengarna förslösas då på olönsamma projekt och Sverige får ett onödigt dyrt transportsystem.

Det viktigaste transportsystemet i Sverige är faktiskt bilen. Den står för åtta av tio resor. Men varje resa beskattas som två eftersom skatterna på bilen är dubbelt så höga som de samhällsekonomiska kostnaderna. Svenska bilister betalar redan 60 miljarder kronor i olika specialskatter, men bara 25 miljarder går tillbaka till investeringar och underhåll av vägnätet. Nu föreslår regeringen Löfven en dramatisk höjning av bilskatterna. Bensinskatten ska höjas med 55 öre och dieselskatten med 60 öre per liter. Skatten ska dessutom, utan riksdagsbeslut, höjas med fyra procent varje årsskifte. Det innebär att drivmedelsskatterna kommer att höjas med 48 procent på tio år. Och fler skatter på vägtrafiken utreds. På järnvägssidan är situationen den motsatta. Både gods och persontåg betalar bara hälften av sina samhällskostnader i banavgifter. Är det rättvist?

Med höga specialskatter på bilresor och vägtransporter höjer vi kostnaderna på varor och tjänster. Eftersom Sverige har stora avstånd och ligger långt från många exportmarknader försämrar vi våra företags konkurrenskraft. Att chockhöja skatten på vårt viktigaste transportslag och snylta pensionspengar för att satsningar på ständigt förlustbringande snabbtåg är inte bara en dålig politik: Det är en politik som hotar våra pensioner.

Läs mer om