Vi har sedan dess fått ett förändrat ersättningssystem som innebär att varje hemtjänstenhet, kommunal som privat, får betalt per utförd timme. I denna ersättning ingår kringtid (restid, administrativ tid, utbildningar m.m.). Detta system har lett till att vi som enhetschefer fått verktyg som underlättat för oss att se över vilket brukarunderlag vi har och hur den utförda tiden förändras över tid. När det nu snart passerat 2 år sedan införandet av LOV har vi kunnat konstatera att brukarunderlaget minskat men att våra kostnader inte minskat i lika hög utsträckning. Vi som enhetschefer behöver anpassa vår verksamhet utefter den ersättning vi har att förfoga över. Det är precis som gemene man gör med sin hushållsekonomi, lönen placeras i plånboken och utgifterna anpassas utefter det som plånboken rymmer.
Vi är medvetna om att ni, som hemtjänstmedarbetare, ibland upplever att ert arbete är otillräckligt. Vi vill med denna artikel klart och tydligt betona att vi tycker ni utför ett utomordentligt bra arbete. Vi som enhetschefer är måna om att ni ska må bra på arbetet och att ni förstås ska känna motivation och glädje av att komma och arbeta ihop med oss. Vi upplever att ni både brinner för ert arbete och att ni också trivs att arbeta ihop med oss.
Vi enhetschefer kämpar för att förhålla oss till det ersättningssystem vi har för att nå budget i balans, vi vet dock att ersättningsmodellen förhåller sig olika beroende på exempelvis den geografiska placeringen hemtjänstenheten har, vilket kan leda till frustration för alla oss som jobbar med hemtjänst. Framförallt då vi inte får betalt för en stor del av de arbetsuppgifter som vår personal utför utöver brukarnas insatser. Fortsättningsvis håller vi med om att timpenningen inte räcker för både den kringtid som räknas in i ersättningen men också för själva utförandet av insatserna.
Vi är medvetna om att ni, dag in och dag ut, gör allt ni kan för att våra kunder ska få den vård- och omsorg dem är i behov av. Utan er hade våra kunder, tillika kommunmedborgare, inte klarat av att hantera sin vardag. Vidare vet vi att allt fler kommunmedborgare vill bo kvar i hemmet, det förutsätter dock att vård ska möjliggöras för dem och kraven på er ökar. Vi anser att hemtjänst idag är detsamma som hemvård. Ni är kommunens samhällshjältar, sträck på er och känn er stolta! Utan er hade vi inte klarat av att hålla verksamheten levande, vi hade aldrig klarat av de utmaningar vi stått och står inför.
Ni är experter på ert område och det är ni som kan arbetet bäst, varför då inte ta tillvara på den kompetens ni besitter. Vi är därför glada över att kommunledningen påbörjat ett arbete med bland annat dialogbaserade möten i fokus. Där ert handlingsutrymme och mandat förhoppningsvis ska öka. Där ni som medarbetare ska få kanalisera er kompetens och expertkunskap i området till förslag som vi som enhetschefer förstås ska ta tillvara på och så gott som möjligt göra verkstad av. Vi hoppas och tror att förvaltningsledningen räknat med oss i hemtjänsten vad gäller detta arbete. För detta tar tid och det kräver att vår personal får utrymme för bland annat dialogbaserade möten.
Vi hoppas och tror att vi enhetschefer ihop med er som arbetar hos oss står starka och enade inför de utmaningar som komma skall. För en sak är säker, detta löser vi endast tillsammans. Vi tror på er och vi hoppas att ni tror på oss!