Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vi har väntat i mer än trettio år på cykelvägen

Handlingar är nu ute för granskning. I flera samråd har vi som bor här framfört synpunkter.

Anders Wennerblad vid den traktorväg som han nämner i sin artikel.

Anders Wennerblad vid den traktorväg som han nämner i sin artikel.

Foto: Monica Hansson

Debatt2020-12-21 09:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En student har i examensarbete samlat in 155 enkätsvar där 80 procent svarat att de föredrar den lösning som nedan presenteras. Både kommunen och Trafikverket har fått alla synpunkter.
Allt har diarieförts, men utan åtgärd. Ansvarig politiker Karin Jonsson (C), menar att, Citat: ”Det skulle vara förödande för de som bor i Marby och Unnerstad om cykelvägen till Djurön inte byggs”.  Två fel här! Cykelvägen går ju inte till Djurön och vi som bor i Marby och Unnerstad cyklar via befintlig vacker, skyddad, belyst cykelbana genom Abborreberg till Lindö och in till centrum. Från Abborreberg går buss var 15:e minut. De flesta  behöver inte planerad cykelväg. Den innebär en icke belyst, bullrig, otrevlig och blåsig omväg.

Karin Jonsson upplyser inför budgetarbetet att man inte har råd med cykelbanor. Man ”Prioriterar kärnuppdraget”. Är Coronastängda flygplatsen, som länge  saknat reguljärtrafik, men eventuellt med badresor snart igen med miljövidrigt flyg, ett kärnuppdrag som våra skattepengar ska gå till?

Norrköpings Kommun bidrar med 50 procent till bygget av tänkt cykelväg.  Staten ska normalt bekosta cykelvägar längs statliga vägar. Kommunens pengar kan gå till andra viktiga sträckor. En parkering för bilar och cyklar ska anläggas vid Arkösundsvägen. Vem köper bil och åker 10 km för att parkera och köpa bussresa de sista 3 km in till staden? Vi ska ju kunna slippa ha bil. Ytterligare en nackdel med pendelparkeringen är att bussen in i Ljunga tas bort vilket ökar biltrafiken då det inte planeras gång- och cykelbana in längs Furingstadvägen i Ljunga. På längre avstånd från centrum, t.ex. i Kimstad, är pendelparkeringar mycket lämpliga. 

Våra tre viktigaste målpunkter nås inte via planerad cykelväg  
1. Djurön med många boende, naturreservat, badplats, tät långtradartrafik genom bostadsområdet.
2. Dagsberg med skola, idrott, kyrka, förskola, filial till vår vårdcentral och befintlig tunnel till Ljunga. 
3. Marby varifrån vi når Lindö och centrum via befintlig cykelbana. Bra bussförbindelse från Abborreberg.

Cykelbana från Djurön via Sidus längs Bråviken till Marby är planerad. Den finns inlagd med vite och skulle byggas då Bråvikens Golfbana fick sin detaljplan 1989. Vi har nu väntat i över 30 år. Den ger den bästa lösningen i skyddad vacker miljö, med en förgrening till Dagsberg, via befintlig traktorväg. Då når vi våra mål.