I en rapport från Mediekompaniet och Kantar Sifo finns en enkät som visar att de äldre åldersgrupperna mellan 57 och 80 år bara ibland, eller aldrig, kan spegla sig i mediebilden. Det är särskilt äldre kvinnor som speglas i mindre utsträckning eller med negativ bild.
Det handlar om dig. Ja, du är möjligen inte kvinna, kanske inte heller äldre, men det handlar ändå om dig. Du och jag, ja, det vi kallar samhället är de verkliga behövarna. Vi behöver förstå att äldre kvinnor är otroligt kapabla. De har under en livslängd berikat sig med ovärderlig kompetens och deras livsklokhet överstiger vida vad samhället verkar förstå. Självklart ska den hjälp och stöd som behövs till varje person ges. Dock är det direkt avgörande för hela samhället att förstå att vi behöver varandra. Det gäller unga och det gäller gamla.
Media behöver fullt ut förstå värdet av att spegla den äldre generationens kvinnor korrekt även i reklam och annonser. Sverige och dess politik, behöver förstå att människor inte har en tröskel av ålder då man tappar sitt värde.
Inte minst har vi märkt samhällets behov av äldre kvinnor och mäns kompetens och kapacitet i pågående pandemi, så otroligt många pensionärer som ex ställer upp och vaccinerar Sveriges befolkning. Stort tack! Det friska åldrandet, att se äldre som en resurs och att ha ett väl fungerande samspel mellan generationerna är viktiga beståndsdelar i kristdemokratisk politik, så väl som att också med jämlikhet, respekt och värdighet möta de behov som kan uppstå genom hela livet.