Det är uppenbart att Nyströmska skolans programutbud väcker starka känslor - även om debatten, likt en insändare i Folkbladet 13/10 i många fall tyvärr handlar om huruvida Nyströmska skolan ska finnas kvar över huvud taget. Det är därför viktigt att poängtera att alla inom politiken är överens om att Nyströmska skolan ska finnas kvar, det är inte det som nu är frågan - utan vilken riktning vi ska ha framåt för Nyströmska. Vi vill satsa på utbildningar som möter elevernas önskemål och som är bra för vårt näringsliv.
Kommunen har länge varit i en situation där vi inte förmått att bygga upp några egna medel för investeringar och istället lånefinansierat de nödvändiga insatserna. Detta är inte hållbart. För en ekonomi i balans och för att ha råd med investeringar i nya skollokaler och äldreboenden så måste kommunen bygga upp ett investeringskapital.
Inför 2024 höjde kommunen skatten med 80 öre och det har genomförts tuffa besparingar i många av kommunens verksamheter. I alla delar av kommunens organisation har verksamheten ansträngt sig för att sänka sina kostander. Det är i detta perspektiv även frågan kring Nyströmskas programutbud ska ses.
Resurserna är inte oändliga, därför behöver vi som politiker se till helheten och göra prioriteringar. Vår politiska majoritet vill prioritera den obligatoriska grundskolan framför den för kommunen frivilliga gymnasieskolan.
Det är tyvärr inte något nytt att få söker utbildningarna på Nyströmska eller att ekonomin inte gått ihop, det har varit känt i 15 års tid. Trots årlig marknadsföring, samarbete med både Söderköpings och Valdemarsviks högstadieskolor, profilering av program, medverkan på gymnasiemässa och öppet hus har inte eleverna valt att gå på Nyströmska i större omfattning. På två av de nu pausade programmen är det ca 80 procent som väljer att åka till Norrköping trots att Nyströmska skolan erbjuder programmen.
Insändaren ifrågasätter värdet av den nu genomförda utredningen då den kommer fram till samma slutsatser som tidigare utredningar. Detta stärker istället vår tilltro till att det vägval som inleddes i våras är det rätta och att förvaltningens och PWC:s tidigare utredningar som delar av en helhet gör att bilden är tydlig. Det är viktigt att poängtera att konsulternas utredning är en del av beslutsunderlaget och att flera delar som efterfrågades i utredningsuppdraget i våras ska läggas till detta, exempelvis alternativa användningar av lokalerna. Vi har verksamheter inom förvaltningen i dag som är i stort behov av nya ändamålsenliga lokaler. Det är viktigt att vi använder lokaler och investeringsmedel på ett klokt sätt.
Så vår slutsats är alltjämt att det för Söderköpings barn- och ungdomar är mycket klokare att använda våra resurser för att ge bättre förutsättningar för grundskolan och att erbjuda gymnasieutbildningar som fyller en funktion för det lokala näringslivet. Detta ställt i relation till att investera ytterligare medel, tid och kraft i ekonomiskt förlustgivande teoretiska program där eleverna kan ges en lika god utbildning i grannkommunen. Erfarenheten över det senaste decenniet är, även med goda insatser från verksamheten, att majoriteten av eleverna trots allt inte väljer att gå på Nyströmska.