Vad hände med stödet för konvertering av bensinbilar?

Etanol som drivmedel i alla Öastgöta bilar skulle sänka utsläppen med över 100 000 ton, det hävdar dagens debattörer.

Etanol som drivmedel i alla Öastgöta bilar skulle sänka utsläppen med över 100 000 ton, det hävdar dagens debattörer.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Debatt2022-01-10 09:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förra året lovade den socialdemokratiskt ledda regeringen ett stöd på cirka 5 000 kronor till de som vill bygga om sin bensinbil så den kan köras på etanol. Stödet skulle kunna minska koldioxidutsläppen i Östergötland med omkring 103 000 ton. Vi på Autoexperten uppmanar regeringen – inför konverteringsstödet nu och hjälp länets bilägare att bli klimathjältar.

Utsläppen från våra resor och transporter står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Största delen kommer från personbilar. I Östergötland finns cirka 120 000 bensindrivna bilar. De släpper ut 147 000 ton koldioxid – varje år.

Förra året presenterade miljöpartiets språkrör Per Bolund, då finansmarknadsminister, en nyhet i samband med att statsbudgeten offentliggjordes: För att minska utsläppen skulle regeringen införa en konverteringspremie för bensinbilar som byggs om till att kunna tankas med etanol eller biogas. Premien skulle täcka halva kostnaden, så det skulle bara kosta cirka 5 000 kronor att gå över till biodrivmedlet etanol.

Just nu säljs det rekordmånga laddbara bilar – och det är bra. Men många har inte råd att byta bil, och det saknas möjlighet att ladda elbilar på många platser i landet. Dessutom rullar en personbil i snitt 17 år innan den skrotas.

En stor fördel med etanol är att det går att tanka på nästan varenda mack över hela landet. En annan fördel är att det är enkelt att konvertera en bensinbil till etanoldrift, det klarar en verkstad på mindre än en dag. Det ger därför stor klimatnytta direkt. Etanol producerad i Europa sänker i snitt koldioxidutsläppen med cirka 70 procent jämfört med bensin, enligt Lantmännen.

Om alla bensinbilar i Östergötland skulle konverteras kan utsläppen minska med 103 000 ton – direkt.

För drygt ett år sedan ansåg regeringen att konverteringsstödet var ett väldigt bra sätt göra om sin bil till en miljöbil. Så vad hände med stödet? Vi uppmanar Sveriges nya regering:

1. Inför konverteringsstödet. Vi på Autoexperten har redan utbildat 14 av våra cirka 400 verkstäder så att de kan konvertera till etanoldrift, och kommer att utbilda alla om stödet införs. Vi kommer även utbilda verkstäder i konvertering till gasdrift.

2. Förenkla administrationen efter konverteringen. Alla bilar, där en auktoriserad verkstad installerat ett konverterings-kit godkänt i andra EU-länder, bör typgodkännas automatiskt. Regeringen – vi står redo. När ska ni hjälpa bensinbilsbilägare att bli klimathjältar?

 

Här en bild från den gamla bensintiden. Dags att konvertera oss ut till en värld av mindre klimatfarliga utsläpp genom att konvertera besinbilar till etanoldrift-. Det vill debattörerna från Autoexperten.
Här en bild från den gamla bensintiden. Dags att konvertera oss ut till en värld av mindre klimatfarliga utsläpp genom att konvertera besinbilar till etanoldrift-. Det vill debattörerna från Autoexperten.