Utsläppen från vår konsumtion är mycket höga

Marie Fossum Strannegård är vd på IVL

Marie Fossum Strannegård är vd på IVL

Foto: IVL

Debatt2022-01-05 09:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under shoppingveckan Black Week handlade svenskarna för hela 13,5 miljarder kronor. Högst på önskelistorna stod elektroniska varor som har stor miljöpåverkan. Utsläppen från vår konsumtion är svåra att beräkna, men Naturvårdsverket räknar med att de är nästan dubbelt så stora som de utsläpp som ingår i vår officiella statistik.

En SIFO-undersökning visar att 72 procent av inköpen under årets Black Week gjordes online. Den digitala butiken medför nya utmaningar för hållbar konsumtion. Konsumenter styrs exempelvis i den digitala butiken på ett sätt som helt skiljer sig från en vanlig butik. Ofta är innehållet skräddarsytt till oss personligen för att öka vår benägenhet till köp. Dessutom blir vi mer benägna att handla efter pris än efter kvalitet när vi inte får chansen att känna och pröva varorna. Och vid kassan gör smidiga betallösningar det ännu enklare att konsumera.

När nätbutiker är utformade för att vi ska handla så mycket som möjligt är det inte konstigt att människor konsumerar ohållbart. Studier har visat att bara informativa åtgärder inte är tillräckliga utan att mer ansvar behöver tas av den som tillhandahåller utbudet.

Här är tre saker e-butiker bör göra för att uppmuntra hållbara konsumtionsval:

• Gör det hållbara valet förvalt
Lyft fram det mer hållbara som attraktivt, till exempel genom att förenkla valet genom att göra det till förval och ta bort onödiga steg i valprocessen.

• Ta in ett större utbud av hållbara produkter och tjänster
Minska klimatpåverkan från transporter genom att göra fossilfri transport till förval. Genom att öka utbudet av hållbara produkter visar butikerna att det går att konsumera hållbart och ändå ha valmöjligheter. Det kan bli aktuellt att även ändra prisstrategier och företagspolicy.

• Analysera data och vidta åtgärder för hållbar konsumtion
Arbeta systematiskt med att analysera dataflöden och utvärdera effekten av olika åtgärder för hållbara val. E-butiker har stora möjligheter att samla in data om kundbeteenden och därigenom bli bättre på att sälja hållbart, genom att till exempel motverka byten och återköp som leder till ökade transporter.

Alla delar av samhället behöver samarbeta om vi ska nå klimatmålen. Om butikerna tar ett större ansvar för konsumtionens miljöpåverkan kommer de inte bara bli mer attraktiva som varumärken utan kommer också bidra till att skapa efterfrågan på hållbara produktionsmetoder utomlands.