Problem med lĂ„nga betaltider Ă€r inte ett nytt problem, utan har varit kĂ€nt under en lĂ€ngre tid. Det stora problemet Ă€r nĂ€r ett företag Ă„ ena sidan köper in varor eller tjĂ€nster och förvĂ€ntas betala dessa inom 30 dagar â samtidigt som man sjĂ€lv sĂ€ljer till kunder som krĂ€ver 60, 90 eller rent av 120 dagars betaltid.
Sverige har, som en direkt följd av ett direktiv frÄn EU-kommissionen, redan infört förÀndringar i lagstiftningen som innebÀr att fakturor ska betalas inom max 30 dagar. För offentliga bestÀllare sÄ Àr lagen tvingande, men nÀr det gÀller det privata nÀringslivet kan lÀngre betalningstider avtalas om leverantören uttryckligen godkÀnner detta.
I det lĂ€get tvingas företaget âagera bankâ Ă„t ett annat företag. Det utgör en risk, skapar likviditetsbrist och sĂ€tter upp hinder för tillvĂ€xt.
För leverantören hÀmmar detta lÄngsiktigt utvecklingstakten, innovationskraften och möjligheten att anstÀlla och expandera. Mekanismer som fördröjer transaktioner minskar helt enkelt marknadens effektivitet och stÀrker inte konkurrenskraften.
Att komma till rÀtta med det problemet Àr dÀrför angelÀget. NÀringsminister Mikael Damberg har inte stuckit under stol med att han Àr redo att lagstifta om betaltider om situationen inte förÀndras.
En ny utredning frÄn NÀringsdepartementet har visat att betaltiderna faktisk förlÀngts de senaste Ären. Vi har halkat ner till plats 16 av de 27 EU lÀnderna.
Almega tror dock att lagstiftning Àr ett dÄligt verktyg och fel vÀg att gÄ. Dessutom finns det ocksÄ fall dÀr en lÀngre betaltid kan vara motiverat.
DÀrför har Almegas samtliga sju förbund som samlar nÀra 60 tjÀnstebranscher stÀllt sig bakom ett initiativ till en Svensk kod för betaltider vars syfte Àr att skapa en starkare sjÀlvreglering av betaltiderna.
Vi menar att en bred överenskommelse i nÀringslivet har en högre legitimitet och bÀttre kan utformas utifrÄn de behov som finns. DÄ kan man ocksÄ tydligare utforma undantag dÀr det kan vara befogat med lÀngre betaltider.
Vi menar att tydliga och enkla spelregler kring hur företag agerar pÄ marknaden Àr viktigt för att stÀrka företagens konkurrenskraft. Almega vÀrnar om avtalsfriheten och för att göra det krÀvs ett ansvarsfullt agerande frÄn nÀringslivet och dess organisationer.