Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Transportsektorn har svårt att hänga med i utvecklingen

Det är dags att sektorn får möjlighet att utvecklas och ställa om för framtiden. 

Johan Danielsson är EU-parlamentariker för Socialdemokraterna.

Johan Danielsson är EU-parlamentariker för Socialdemokraterna.

Foto: Socialdemokraterna

Debatt2020-12-28 09:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är hög tid för transportnäringen att ställa om för att vi ska ha en möjlighet att nå våra mål om att EU ska bli klimatneutralt senast 2050. Transportnäringen är faktiskt den enda sektorn av alla som inte minskat sina utsläpp i Europa sedan 1990. 

Tidigare under den här månaden presenterade EU-kommissionen en ny långsiktig strategi om hållbara och smarta transporter. Strategin innehåller drygt 80 konkreta förslag och delmål för de kommande åren. Det finns många bra och nödvändiga förslag, exempelvis om ny lagstiftning redan nästa år för hållbara bränslen för flyg och sjöfart. Vi kommer även att behöva elektrifiera Europas bilpark. För att detta ska lyckas blir förslaget om att bygga tre miljoner laddstolpar fram till 2030 ett nödvändigt första steg. Det är också välkommet att konsumenträttigheterna inom transportområdet kommer stärkas. Vi kan inte låta enskilda konsumenter rädda krisande företag från konkurs. 

Men mer behöver göras, både när det gäller att göra transportsektorn mer hållbar och för att förstärka rättigheterna för transportnäringens ungefär tio miljoner arbetstagare i Europa. Det är dessa arbetstagare som runt om i alla länder och mellan länderna som under det gångna årets många och långa arbetspass sett till att vi fått livsnödvändiga mediciner, skyddsutrustning och livsmedel.

I min roll som gruppledare för den socialdemokratiska gruppen i transportutskottet kommer jag att arbeta för en omställning av transportsektorn som gör att vi når vårt mål om att minska utsläppen från transportern med 90 procent till 2050. Detta samtidigt som vi sätter stopp för den växande osäkerhet som drabbar de anställda i transportsektorn. Vi har under året fått nya regler på plats för att skapa ordning och reda på våra vägar. 

Under de kommande åren måste vi gå vidare med andra delar av transportnäringen för att få stopp på somliga orimliga arbetsvillkor som förekommer. Vi har till exempel tågföretag som hyr in ombordpersonal till löner och arbetsvillkor långt under anständighetens gräns. Vi har flygbolag som vägrar anställa sin kabinpersonal utan endast flyger med falska egenföretagare ombord och vi har också fartyg som flaggas ut enbart för att kunna anställa billig arbetskraft. Välfungerande transporter är avgörande för att vårt samhälle ska fungera. Det är dags att sektorn får möjlighet att utvecklas och ställa om för framtiden.