Trafikverket bör agera omedelbart

Flera pågående banarbeten runt om i Sverige skapar svårigheter för personer med synnedsättning att resa smidigt och säkert.

Karin Klevelid är ordförande för Synskadades riksförbund i Östergötland.

Karin Klevelid är ordförande för Synskadades riksförbund i Östergötland.

Foto: Mikael Svensson

Debatt2023-07-26 14:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverkets ledsagningssystem är nämligen endast tillgängligt vid byten mellan anslutna tågoperatörer och ersättningsbussar från samma operatör. Det innebär att resenärer inte får ledsagning vid byte till andra transportalternativ.

Ledsagning innebär att resenären får hjälp av en fysisk person till eller från ett fordon eller vid ett byte mellan olika fordon. Skyldigheterna för myndigheter såväl som operatörer att tillhandahålla ledsagning varierar beroende på olikheter i EU-lagstiftningen för olika trafikslag och frånvaron av nationell lagstiftning. Det finns olika system för ledsagning inom kollektivtrafiken. Det i särklass största och mest nationellt heltäckande systemet ansvarar Trafikverket för. Detta system togs fram för att säkerställa ledsagning till och från tåg, men inget hindrar att även annan typ av trafik ansluts.

Ett konkret exempel visar på problemet. Vid ett tågbyte i Örebro kunde en medlem inte boka ledsagning på grund av banarbeten mot Karlstad. Även om en alternativ resväg via Göteborg fanns tillgänglig, blir många andra resenärer utan möjlighet till ledsagning under en längre tid.

Vi uppmanar Trafikverket att agera omedelbart för att lösa situationen. Genom att säkerställa att ledsagningssystemet fungerar fullt ut, även vid banarbeten, kan personer med synnedsättning resa tryggt och självständigt. Ingen resenär, oavsett synförmåga, bör lämnas utan rätt till ledsagning.