Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Svar Direkt till Jan Karlsson om mark på Malmölandet

Äganderätt och marknadslösningar är grundstenar inom liberalismen. Därför söker vi sen länge en överenskommelse med markägaren. Den synen delas av de flesta partierna. I veckan berättade till exempel Sophia Jarl (M) att Moderaterna vill bygga på området, om vi kan nå en överenskommelse.

Jodå, Reidar Svedahl är en liberal politiker som står upp för både äganderätt och marknadslösningar. Det skriver han på dagens debattsida där han svarar på kritik från företagare i Åby.

Jodå, Reidar Svedahl är en liberal politiker som står upp för både äganderätt och marknadslösningar. Det skriver han på dagens debattsida där han svarar på kritik från företagare i Åby.

Foto: Thomas Möller

Debatt2020-08-25 09:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar Direkt

Norrköpings kommun vill utveckla företagsmark på Malmölandet. Det får Jan Karlsson att undra om jag är liberal. Jodå, jag står upp för både äganderätt och marknadslösningar!

Alla kommuner måste ha en översiktsplan som berättar om den långsiktiga utvecklingen av mark. På Malmölandet finns idag jordbruksmark, natur och industrimark. I översiktsplanen har fullmäktige bestämt att Malmölandet ska fortsätta att utvecklas för stora verksamheter och transportintensiva företag.

Översiktsplan för staden är relativt ny, den antogs 2017-06-19 och stöddes av alla partier utom Miljöpartiet. Det finns alltså en bred politisk enighet om att marken långsiktigt bör utvecklas för företagsverksamhet. Det stämmer också överens med att Trafikverket pekat ut Malmölandet som riksintresse för sjöfart. Även Tillväxtverket har utrett Malmölandet som riksintresse för industriell produktion.

Sedan tidigare har fullmäktige beslutat att flytta Norrköpings Hamn till Malmölandet. Det är en investering i miljardklassen. Vi bygger Kardonbanan som möjliggör tågtransport från Händelö via Malmölandet ut på stambanan. Vi vet att området är attraktivt, och kan ge stora fördelar för både företag, anställda och kommunen.

Om vi avviker från översiktsplanen går skattebetalarna miste om det resultat som investeringarna är tänkta att ge. Vi förlorar arbetstillfällen, skatteinkomster och företag. Och det är många jobb – mellan 2014-2018 växte logistiksektorn med 545 jobb!

Äganderätt och marknadslösningar är grundstenar inom liberalismen. Därför söker vi sen länge en överenskommelse med markägaren. Den synen delas av de flesta partierna. I veckan berättade till exempel Sophia Jarl (M) för företagarna i Norrköpings Näringslivsråd att Moderaterna vill bygga på området, om vi kan nå en överenskommelse.

Det ursprungliga verksamhetsområdet på Malmölandet utgör ca 240 hektar. Jag arbetar för att det ska minskas, i bästa fall till mindre än 100 hektar. Med logistikområdena Klinga och Melby söder om stan kan vi frigöra yta, och ändå ge plats för nya företag på Malmölandet. Det handlar om mer än 1 000 nya jobb. Under förutsättning att vi når en överenskommelse med markägaren, vill säga.

Karta: Malmölandet