Gästinlägg
Nu är planerna för Ostlänken genom Norrköping ute på samråd! Stationen flyttas ett par kvarter norrut. Förslagen följer aktuell inriktning, att lägga spåren på en högbro. Under bron ska spårvagnar gå till Butängen. På sikt förnyas Butängen, från blandade småskaliga verksamheter till bostäder och kontor för dem som kan betala.
Tidigare fanns tankar om att lägga stationen utanför stan. Enligt min uppfattning är det helt rätt att bygga centralt. Där är det gångavstånd till mycket. Det finns etablerad trafik till ytterområdena och andra orter. Men allt är inte klart!
1. Planområdet är för litet. Det borde omfatta hela stationsområdet, också nyckelpunkten där snabbtågen ska ner under Stockholmsvägen. Sträckningen kolliderar med infrastrukturen under Stockholmsvägen. Färdiga lösningar saknas. Allt går att lösa om det får kosta hur mycket som helst, men det är nu som konsekvensbedömning och kalkyler behövs.
2. Tidigare planskisser var extremt svåra att granska. Men om man kollade noga framgick att miljön under spåren skulle bli undermålig. Inget dagsljus. Grova betongpelare. Otrygg. Ful. Inte bra för stationen. Inte bra för nya Butängen.
3. Kommunen och Trafikverket utlyste en arkitekttävling. Bästa förslaget var närmast mirakulöst bra! Helhetsgreppet tog vara på den vision som fanns för projektet. Nuvarande stationen står kvar. Ljusinsläpp mellan spåren. Betydligt slankare betongpelare och mycket trä skapar en ljus och inbjudande miljö. Fina väderskydd uppe på perrongerna. Ett snyggt bullerskydd ut mot stan. Wow!
4. Samrådshandlingarna utgår från arkitekttävlingen, men antyder dessvärre att viktiga delar kan omprövas.
5. Ljusinsläppen riskerar att tas bort. En text anger att vid brand skulle rök kunna tränga upp genom dessa och att plattan därför ska göras helt tät. För mig är det närmast självklart att brand i den här miljön måste bekämpas med sprinklers. Och att eventuella rökgaser ska släppas ut. Sprinklers behövs också för att man ska kunna använda så mycket trä. Ljusinsläppen är helt ovärderliga för resultatet. Behåll dem, och vidga dem gärna!
6. Tidigare skissers mycket grova betongpelare var säkert realistiska. För att behålla de slanka pelare som samrådet visar kan man behöva kosta på särskilt höghållfast betong. Gör det!
7. Väderskydden uppe på plattformarna är viktiga. Tävlingsförslaget hade extravagant böjda former. Funktionen måste behållas, men om det går att spara pengar genom enklare former så tål det att övervägas.
8. Något liknande gäller bullerskydden. Förslagets skydd är snygga men dyra att bygga och jobbiga att hålla rena. Mycket glas att tvätta från skylift. Snyggt men inte pråligt borde räcka.
Ett plansamråd ska kunna leda till att kommunen omprövar inriktningen. Några tusen kommunala miljoner skulle sparas genom att lägga spåren på marken och låta delar av Butängen bli kvar som småskaligt verksamhetsområde. En helt annan vision än förslagens, men har sina fördelar. Nu pekar det mesta på att projektet fullföljs med plattformarna i höghöjdsläge och att Butängen förnyas även om det tar tid.
Det kan bli bra! Men bara om det genomförs med den ambitionsnivå som det vinnande förslaget i arkitekttävlingen och det mesta i samrådsunderlaget visar. Kortsiktigt går det att spara genom att pruta bort kvalitéerna. Totalkostnaden blir ändå av samma storleksordning, och då kvaddar man hela idén med att skapa en ny, attraktiv stationsmiljö och en ny, attraktiv stadsdel för ett framtida Norrköping.