Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stora skillnader i kvalitet inom folkbildningen

Folkbildningen har en viktig funktion i ett demokratiskt och fritt samhälle.

Angelica Bengtsson är riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.

Angelica Bengtsson är riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.

Foto: SD

Debatt2020-07-05 09:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Genom bildning utökas befolkningens och individers möjligheter till självförverkligande, men även förmågan till ett aktivt deltagande i samhällets demokratiska processer. Under demokratins historia och framväxt har folkbildningen spelat en viktig roll, vilket den gör än idag och kommer att göra även i framtiden. 

I det politiska samtalet råder det idag en del meningsskiljaktigheter kring folkbildningens roll och vad skattemedel bör gå till avseende detta. Som socialkonservativt parti har vi länge påtalat vikten av att se folkbildningen med dess ursprungliga syfte och möjligheter. Den är en instans för förkovring, självförverkligande, personlig utveckling och ett komplement till det offentligas utbildningsalternativ. Inte minst är den även en väg till social gemenskap.

Folkbildningsrådet släppte nyligen en undersökning som bland annat rör hur den distansbaserade undervisningen man övergått till under pågående pandemi. Undersökningen visar markanta skillnader i hur olika kurser fungerat när man bedrivit undervisningen digitalt istället för under fysiska lektioner. Gällande allmän kurs och särskild kurs anges att nio respektive åtta procent fungerat mindre bra eller inte alls. Gällande studiemotiverande folkhögskolekurs och satsningen ”Svenska från dag ett” anges att 41 respektive 39 procent fungerat mindre bra eller inte alls. Det är anmärkningsvärt att satsningar inom folkbildningsväsendet levererar siffror likt dessa på grund av alternativ undervisningsmodell, samtidigt som kurser inom folkhögskolornas grundutbud tycks fungera relativt väl vid jämförelse. 

Vi har länge kritiserat satsningen ”Svenska från dag ett” av flera skäl. Utgångspunkten är frågan om våra folkhögskolor, som erhåller statligt stöd, ska bedriva verksamhet som egentligen inte är folkbildningens uppgift och syfte, eller om de inte ska det. För oss är detta i mångt och mycket en principiell fråga. Vidare är det intressant att diskutera vad satsningar likt denna genererar för samhällsnytta om syftet egentligen tillhör andra samhällsinstanser, vilket exempelvis integration gör. 

Allt detta sammantaget påkallar nödvändiga reformer för att folkbildningen ska fungera i alla sina delar och värna sitt ursprungliga syfte. Regeringen bör klargöra vad syftet är med att flytta ansvarsområden från andra samhällsinstanser till folkbildningen, utan vare sig långsiktig plan eller djupare analys av genomförandet och resultatet.

Karta: Försvarsutskottet Sveriges Riksdag