Ungefär 12 000 företag och organisationer har direkt åtkomst till det svenska fordonsregistret. Bland dessa finns även utländska aktörer och företag som ägs av intressen från andra länder. Exakt hur många det rör sig om har den ansvariga myndigheten Transportstyrelsen inte koll på. Detta utgör ett potentiellt hot mot Sveriges säkerhet.
I registret finns känsliga uppgifter om fordon och deras ägare som lätt kan missbrukas om de kommer i orätta händer. Tyvärr är det ingen nyhet detta utnyttjas av kriminella. Listan på hur det går till kan göras lång.
Ett stort antal fordon används i brottslig verksamhet och registreras på en annan person än den som faktiskt använder bilen. Detta sker helt obehindrat då ingen kontroll görs av Transportstyrelsen när ”ägarbytet” sker. Familjen som parkerat bilen på långtid vid flygplatsen blir utsatt för inbrott och får huset länsat under semestern. Hela fordon eller reservdelar stjäls på beställning och försvinner sedan ut ur landet.
Regeringen är inte omedveten om dessa problem. Men åtgärderna har uteblivit. Visserligen tillsattes en utredning med uppdrag att försvåra för kriminella att kartlägga personer i olika söktjänster. Förslag ska levereras i november senare i år. Detta kommer dock inte att räcka. Mer måste göras för att komma åt roten till problemet, nämligen att staten själv tillhandahåller verktyg åt brottslingarna.
Naturligtvis ska både privatpersoner och företag även fortsättningsvis kunna söka efter fordonsdata utan koppling till ägare. Det är viktigt för att bilägare ska kunna söka efter reservdelar till exempel. Men sökningar i registret bör endast kunna ske om den som söker identifierar sig på ett säkert sätt och alla sökningar måste loggas. Dessutom bör antalet sökningar per dag begränsas. En översyn av vilka aktörer som har direkttillgång till registret måste också ske för att inte äventyra Sveriges säkerhet där fordonsflottan faktiskt är en del av vår totalförsvarsförmåga.
Det är möjligt att dessa förslag inte är tillräckliga, men de vore steg i rätt riktning. Vi riktar därför en direkt uppmaning till försvarsminister Pål Jonsson, justitieminister Gunnar Strömmer och infrastrukturminister Andreas Carlson att skyndsamt initiera åtgärder på området. Problemet finns och kan åtgärdas hos Transportstyrelsen. Det är halvtid i mandatperioden och hög tid att inte låta denna chans gå förlorad.