Detta gäller självklart även under dagens Coronakris. Att elever i grundskolan tvingas att stanna hemma för att hen eller en närstående befinner sig i riskgrupp ska inte begränsa deras skolgång. De ska få samma möjlighet till undervisning som sina klasskompisar. Hemundervisning bör erbjudas i grundskolan och mer resurser ska ges till lärare så att de kan finnas där för alla elever i dessa utmanande tider.
I kriser är kontakten med lärarna extra viktig för elever, visar en aktuell studie av doktoranderna Nina Bergdahl och Jalal Nouri vid Stockholms universitet.
Trots detta ska distansundervisning inte erbjudas i grundskolan, hävdar Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson. Lärarna ska inte vidta några ytterligare åtgärder, utan frånvaro från skolan behandlas under denna kris precis som vanligt; så ser Skolverket på situationen. Skoluppgiften ska vara densamma oavsett om en elev befinner sig i skolan eller på distans.
Trots Skolverkets riktlinjer vädjar grundskollärare efter hjälp via mejl, telefonsamtal och debattartiklar för att få stöd för att ändå kunna erbjuda elever i behov hemundervisning. Många lärare bedömer att om en elevgrupp åsidosätts från undervisningen för att de tvingas vara i karantän kan kunskapsluckor bli konsekvensen.
Ge lärarkåren tillräckligt med resurser för att bedriva hemundervisning för grundskoleelever i behov, annars kan vi se negativa konsekvenser som på sikt kan komma att skada hela vårt samhälle.
När elever med sämre förutsättningar inte får ta del av skolans genomgångar på distans kan ännu större kunskapsskillnader uppkomma i landet. I snitt klarar inte en tredjedel av eleverna grundskolan i utsatta områden. Därutöver finns det många skolor där bara varannan elev går ut grundskolan. Det visar tidningen Grundskolans granskning av slutbetygen i samtliga 60 utsatta områden, våren 2019. Det är en skräck att elever som tvingas vara hemma i karantän inte får ta emot lärarnas stöd genom hemundervisning i dessa områden. Det kan bidra till att ännu fler elever inte går ut grundskolan.
När det finns elever som inte har någon studiero hemma blir det extra viktigt för lärarna att stötta eleverna i deras skolarbete. Trots att eleverna fick ett bättre resultat i PISA i år, får vi komma ihåg att skolresultaten i grundskolan har försämrats synnerligen sedan början av 1990-talet. Samtidigt har elever som blir diagnostiserade med adhd ökat de senaste åren, enligt den senaste rapporten från Socialstyrelsen. Det finns ett behov att möta elever som handskas och kämpar med sin diagnos dagligen. De elever behöver samma individanpassat stöd av sina lärare i klassrummet som på distans.
Att årets studenter får inte bära sina studentmössor och stämma in i “Sjung om studentens lyckliga dar” kan bidra till ovisshet för framtiden som även kan skapa ångest för elever i grundskolan. Detta kombinerat med att vissa grundskoleelever är isolerade från skola, lärare och vänner kan leda till depression. Att eleverna i karantän får vara en del av undervisningen bidrar inte minst till att eleverna berikas med kunskap, utan psykiska sjukdomar motverkas.
Framtiden skapas i klassrummet. Därför vill vi ge läraryrket de bästa resurserna för att kunna erbjuda undervisning till alla elever i grundskolan under coronakrisen. Det är undervisningen idag som avgör hur vårt land ser ut långt in i framtiden.