Den 22 december beslutade regeringen efter att vi förhandlat att tillsätta en särskild utredare. Uppdraget, att lägga fram ett beslutsunderlag för ett statligt huvudmannaskap, ska presenteras i maj 2022. Vi menar att detta är ett viktigt steg och en viktig liberal seger att vi nu lyft frågan på den politiska dagordningen på allvar för första gången på 31 år sedan Göran Persson, utan föregående utredning och utan stöd bland lärarna, genomförde kommunaliseringen av skolan.
Resultatet har vi sett. Med dubbelkommando, ökad administrativ börda, skiftande intresse och ambition för skolan, lärarna och inte minst för elevernas kunskapsutveckling. Allt fler kommuner har inte förmåga eller resurser att upprätthålla en god kvalitet inom skolan och staten har beslutat om ytterligare statsbidrag. Även om de enskilda satsningarna har varit nödvändiga som den på matematikämnet, eller att höja lärarnas löner eller att fortbilda fler för att öka andelen behöriga så har detta varit ett sätt för den nationella nivån att försöka lappa och laga i ett system som inte längre fungerar.
Socialdemokraterna och Moderaterna står inte bakom vårt mål i denna fråga, så mycket arbete återstår. Samtidigt ser vi ett brett stöd för Liberalernas krav om att staten ska ta ansvaret för skolan, senast tvärvände Lärarförbundet och delar i princip vår hållning. Med de båda lärarfacken, Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, tillsammans med rektorerna i Skolledarförbundet har samtliga tagit ställning för att skolan ska förstatligas. De har starkt stöd hos sina medlemmar. Nio av tio rektorer och åtta av tio lärare vill att staten tar huvudansvar för skolan. Men det stannar inte där, även hos allmänheten finns en tydlig majoritet som vill förstatliga skolan. För Liberalerna är det en högt prioriterad fråga. Om vi ska stärka läraryrkets attraktivitet och samtidigt säkerställa att skolor i allt från förort till landsbygd får goda förutsättningar i form av resurser och bättre styrning kräver det att staten tar ansvar. Vi menar att skolan är en nationell angelägenhet som helt enkelt är för viktig för att behandlas som en kommunal budgetregulator.
Ska vi bygga ett starkare land och kunna konkurrera med andra länder på en kunskapsintensiv marknad är en likvärdig skola med hög måluppfyllelse helt avgörande. Ska vi vända resultaten i skolan, krävs reformer som gör satsningar möjliga. För att inte tala om behovet av att öka andelen behöriga lärare.