Skatten ska styras till vÀlfÀrdens kÀrnverksamheter

Mer resurser till kommuner och regioner, högre eller lÀgre skatter Àr frÄgor som idag slentrianmÀssigt lyfts fram i politiken utan att ta reda pÄ om befintliga resurser förbrukas pÄ rÀtt sÀtt.

SjukvĂ„rdsminister Acko-Ankarberg Johansson bör enligt skribenten Hedi bel Habib lĂ„ta sig inspireras av Region Östergötland.

SjukvĂ„rdsminister Acko-Ankarberg Johansson bör enligt skribenten Hedi bel Habib lĂ„ta sig inspireras av Region Östergötland.

Foto: Kristian Pohl Regeringskansliet

Debatt2023-09-29 09:52
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Internationell forskning visar dock att det mest avgörande för vĂ€lfĂ€rdskvaliteten Ă€r att skattepengarna anvĂ€nds till rĂ€tt saker och inte bara hur mycket skatter som tas in. År 2000 fick svenskarna en vĂ€lfĂ€rd motsvarande endast 57 öre för en betald skattekrona. DĂ„ var statens skatteintĂ€kter högst i vĂ€rlden och motsvarade 50 procent av BNP. År 2018 fick svenskarna en vĂ€lfĂ€rd motsvarande endast 52 öre dĂ„ skatteintĂ€kterna uppgick till 42,8 procent av BNP.  Under samma period fick medborgarna i Nya Zeeland en vĂ€lfĂ€rd motsvarande en krona för varje betald skattekrona trots att statens skatteintĂ€kter dĂ€r uppgick till endast 33 procent av BNP. 

 Staten, regioner och kommuner saknar idag verktyg för att styra skattepengar till rĂ€tt saker. Bristen pĂ„ kompass för att avvĂ€ga hur mycket skattemedel som ska gĂ„ till administrativt stöd respektive kĂ€rnverksamhet gör att antalet offentliga administratörer i offentlig sektor ökar okontrollerat pĂ„ bekostnad av kĂ€rnverksamheten.Mellan 2008 och 2020 ökade administrativ personal i alla lĂ€n med ett genomsnitt pĂ„ 34 procent med en högsta notering pĂ„ 62 procent i Stockholm och 55 procent i GĂ€vleborg trots att vĂ„rdpersonal minskar i dessa tvĂ„ lĂ€n. Mellan 2010 och 2019 har antal chefer och personal i stödverksamheten inom statliga myndigheter ökat med 43 procent jĂ€mfört med 10 procent för personal inom kĂ€rnverksamheten.

Detta kan orsaka följande strukturella skador pÄ ekonomin:

1. En paradoxal kombination av höga skatter och sÀmre vÀlfÀrd.

2. En onödig fördyring av den offentliga sektorn.

3. Finansiell autofagi, dÀr överadministrering Àter upp kÀrnverksamheten i likhet med nÀr kroppen Àter sig sjÀlv vid vissa sjukdomar.

4. Kompetenser som annars kan behövas i andra samhÀllssektorer lÄses i vÀlbetalda och onödiga administrativa jobb som tÀr pÄ kÀrnverksamhetens resurser.

5. Risk för överbeskattning av hushÄll och företag och överfinansiering av vÀlfÀrdssektorn.

6. Risk för ohÄllbar tillvÀxt och sÄrbara offentliga finanser pÄ lÀngre sikt.

För att vĂ€nda denna utveckling krĂ€vs det en ny vĂ€lfĂ€rdspolitik baserad pĂ„ effektiv styrning av skatteanvĂ€ndning som kan fungera som en garant för en ansvarsfull finansiering av vĂ€lfĂ€rd, lĂ„ngsiktigt hĂ„llbara offentliga finanser och en optimal beskattning av hushĂ„ll och företag. Staten har idag ett ansvar för att myndigheter, kommuner och regioner anvĂ€nder skattemedel effektivt för att sĂ€kra en vĂ€lfĂ€rd med god kvalitet. Inom ramen för detta saknar staten idag styrverktyg för att sĂ€kerstĂ€lla hur effektivt skattepengarna anvĂ€nds med fokus pĂ„ medborgarnas behov.

Ett sĂ€tt för staten att sĂ€kra en effektiv vĂ€lfĂ€rd Ă€r att införa ett systematiskt nationellt lĂ€rande genom benchmarking av statliga myndigheter, kommuner och regioner, dĂ€r framgĂ„ngsrika myndigheter, regioner och kommuner anvĂ€nds som förebilder.  HĂ€r kan staten göra erfarenheterna frĂ„n Region Östergötland till grundbulten i en ny modell för vĂ€lfĂ€rdsfinansiering, dĂ€r all resurstilldelning frĂ„n statsbudgeten villkoras med prioriteringskrav som fokuserar pĂ„ kĂ€rnverksamheten. Regionen har haft en prioriteringspolicy som bĂ€st lever upp till behov inom kĂ€rnverksamheten.  Mellan 2001 och 2020 har den administrativa personalen ökat i hela landet med 33,5 procent i genomsnitt jĂ€mfört med bara 13,5 för Region Östergötland.

En förklaring till denna framgĂ„ng Ă€r följande styrverktyg: 

1. Varje skattekrona anvÀnds pÄ ett ansvarsfullt sÀtt med fokus pÄ medborgarnas vÀlfÀrdsbehov.

2. Regionen ska vara medborgarföretrÀdare i stÀllet för organisationskramare. Vid behov spara pÄ administration och inte pÄ kÀrnverksamheten.

3. Fokus pĂ„ kĂ€rnverksamheten vid nyrekrytering och organisationsförĂ€ndringar  samt anstĂ€llningsstopp för administrativ personal vid besparingar.

4. SĂ€kra en optimal balansgĂ„ng mellan rekrytering av administratörer och vĂ„rdpersonalens behov av stöd med administrativ avlastning. 

Mot denna bakgrund bör en statlig utredning initieras för att öka statens möjligheter att sĂ€kerstĂ€lla en effektiv skatteanvĂ€ndning med fokus pĂ„ medborgarnas vĂ€lfĂ€rdsbehov. Utredningen bör kunna ta fram ett styrtal för balansgĂ„ng mellan kĂ€rnverksamhetens resursbehov och den administrativa överbyggnadens omfattning och ökningstakt över tid inom offentlig sektor baserat pĂ„ erfarenheterna frĂ„n Östergötland och andra lika framgĂ„ngsrika myndigheter, kommuner och regioner.