Internationell forskning visar dock att det mest avgörande för vÀlfÀrdskvaliteten Àr att skattepengarna anvÀnds till rÀtt saker och inte bara hur mycket skatter som tas in. à r 2000 fick svenskarna en vÀlfÀrd motsvarande endast 57 öre för en betald skattekrona. DÄ var statens skatteintÀkter högst i vÀrlden och motsvarade 50 procent av BNP. à r 2018 fick svenskarna en vÀlfÀrd motsvarande endast 52 öre dÄ skatteintÀkterna uppgick till 42,8 procent av BNP. Under samma period fick medborgarna i Nya Zeeland en vÀlfÀrd motsvarande en krona för varje betald skattekrona trots att statens skatteintÀkter dÀr uppgick till endast 33 procent av BNP.
Staten, regioner och kommuner saknar idag verktyg för att styra skattepengar till rÀtt saker. Bristen pÄ kompass för att avvÀga hur mycket skattemedel som ska gÄ till administrativt stöd respektive kÀrnverksamhet gör att antalet offentliga administratörer i offentlig sektor ökar okontrollerat pÄ bekostnad av kÀrnverksamheten.Mellan 2008 och 2020 ökade administrativ personal i alla lÀn med ett genomsnitt pÄ 34 procent med en högsta notering pÄ 62 procent i Stockholm och 55 procent i GÀvleborg trots att vÄrdpersonal minskar i dessa tvÄ lÀn. Mellan 2010 och 2019 har antal chefer och personal i stödverksamheten inom statliga myndigheter ökat med 43 procent jÀmfört med 10 procent för personal inom kÀrnverksamheten.
Detta kan orsaka följande strukturella skador pÄ ekonomin:
1. En paradoxal kombination av höga skatter och sÀmre vÀlfÀrd.
2. En onödig fördyring av den offentliga sektorn.
3. Finansiell autofagi, dÀr överadministrering Àter upp kÀrnverksamheten i likhet med nÀr kroppen Àter sig sjÀlv vid vissa sjukdomar.
4. Kompetenser som annars kan behövas i andra samhÀllssektorer lÄses i vÀlbetalda och onödiga administrativa jobb som tÀr pÄ kÀrnverksamhetens resurser.
5. Risk för överbeskattning av hushÄll och företag och överfinansiering av vÀlfÀrdssektorn.
6. Risk för ohÄllbar tillvÀxt och sÄrbara offentliga finanser pÄ lÀngre sikt.
För att vÀnda denna utveckling krÀvs det en ny vÀlfÀrdspolitik baserad pÄ effektiv styrning av skatteanvÀndning som kan fungera som en garant för en ansvarsfull finansiering av vÀlfÀrd, lÄngsiktigt hÄllbara offentliga finanser och en optimal beskattning av hushÄll och företag. Staten har idag ett ansvar för att myndigheter, kommuner och regioner anvÀnder skattemedel effektivt för att sÀkra en vÀlfÀrd med god kvalitet. Inom ramen för detta saknar staten idag styrverktyg för att sÀkerstÀlla hur effektivt skattepengarna anvÀnds med fokus pÄ medborgarnas behov.
Ett sĂ€tt för staten att sĂ€kra en effektiv vĂ€lfĂ€rd Ă€r att införa ett systematiskt nationellt lĂ€rande genom benchmarking av statliga myndigheter, kommuner och regioner, dĂ€r framgĂ„ngsrika myndigheter, regioner och kommuner anvĂ€nds som förebilder. HĂ€r kan staten göra erfarenheterna frĂ„n Region Ăstergötland till grundbulten i en ny modell för vĂ€lfĂ€rdsfinansiering, dĂ€r all resurstilldelning frĂ„n statsbudgeten villkoras med prioriteringskrav som fokuserar pĂ„ kĂ€rnverksamheten. Regionen har haft en prioriteringspolicy som bĂ€st lever upp till behov inom kĂ€rnverksamheten. Mellan 2001 och 2020 har den administrativa personalen ökat i hela landet med 33,5 procent i genomsnitt jĂ€mfört med bara 13,5 för Region Ăstergötland.
En förklaring till denna framgÄng Àr följande styrverktyg:
1. Varje skattekrona anvÀnds pÄ ett ansvarsfullt sÀtt med fokus pÄ medborgarnas vÀlfÀrdsbehov.
2. Regionen ska vara medborgarföretrÀdare i stÀllet för organisationskramare. Vid behov spara pÄ administration och inte pÄ kÀrnverksamheten.
3. Fokus pÄ kÀrnverksamheten vid nyrekrytering och organisationsförÀndringar samt anstÀllningsstopp för administrativ personal vid besparingar.
4. SÀkra en optimal balansgÄng mellan rekrytering av administratörer och vÄrdpersonalens behov av stöd med administrativ avlastning.
Mot denna bakgrund bör en statlig utredning initieras för att öka statens möjligheter att sĂ€kerstĂ€lla en effektiv skatteanvĂ€ndning med fokus pĂ„ medborgarnas vĂ€lfĂ€rdsbehov. Utredningen bör kunna ta fram ett styrtal för balansgĂ„ng mellan kĂ€rnverksamhetens resursbehov och den administrativa överbyggnadens omfattning och ökningstakt över tid inom offentlig sektor baserat pĂ„ erfarenheterna frĂ„n Ăstergötland och andra lika framgĂ„ngsrika myndigheter, kommuner och regioner.