Ska Ostlänken byggas krävs nog ett stort omtänkande

Dagen före julafton kom ett besked som säkert många i Östergötland uppfattade som en julklapp. Då offentliggjorde regeringen att planeringen för Ostlänken ska fortsätta!

Här en bild från i maj förra året. Politiker och tjänstemän från Norrköpings kommun presenterade tillsammans med  Trafikverket ett gemensamt avtalet om Ostlänken och det upphöjda stationsläget.Debattören undrar om det och andra avtal står sig när ekonomin blir sämre och det måste skäras i kostnaderna?

Här en bild från i maj förra året. Politiker och tjänstemän från Norrköpings kommun presenterade tillsammans med Trafikverket ett gemensamt avtalet om Ostlänken och det upphöjda stationsläget.Debattören undrar om det och andra avtal står sig när ekonomin blir sämre och det måste skäras i kostnaderna?

Foto: Micke Pihlblad

Debatt2023-01-29 07:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 I regeringens pressmeddelande hette det bland annat: ”Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att under det fortsatta arbetet identifiera och vidta kostnadsreducerande åtgärder vid genomförandet av projektet Ostlänken (Järna–Linköping). De kostnadsreducerande åtgärderna ska ligga inom ramen för beslutad tillåtlighet och åtgärderna ska inte medföra någon nämnvärd försening.” 

Det innebär att Ostlänken blir kvar i sin nuvarande korridor. Om det också innebär att regeringen därmed ändrar sina tidigare deklarerade krav på att Ostlänken även skulle klara godståg framgår inte klart. Planeringsförutsättningar har hittills varit att banan tillåtit så branta stigningar att den inte klarar godståg.

Kostnadsreducerande åtgärder är ju inget nytt. Redan i rödgröna regeringens trafikplan 2018 står det klart att banan ska byggas ”på ett kostnadseffektivt sätt”. Vid ett tillfälle skulle Trafikverket därför spara 10 miljarder bland annat genom billigare lösningar för stadspassager. Man lyckades inte ens med två miljarder.

Strax efteråt kom i stället en ökning med runt 10 miljarder. Och inte långt därefter beslöts att man skulle minska hastigheten från 320 till 250 km/t, vilket tillät en cirka 10 miljarder billigare spårunderbyggnad. Med andra ord blev det praktiken bortåt 20 miljarder i ökning om man ser till den ursprungliga ambitionsnivån.

Kostnaden för Ostlänken har hela tiden stigit, trots att man gjort försök med kostnadsminskning, och ligger nu på 91 miljarder. Mer en 10 gånger så mycket som den ursprungliga kostnadsberäkningen. Nu kommer alltså regeringen med ytterligare krav. Trafikverket aviserade en prutning runt 10 miljarder på i huvudsak förenklade stationslösningar redan i infrastrukturplanen förra året. 

Men med utgångspunkt från tidigare försök vet man inte om Trafikverket klarar ens det. Och vad händer om man inte lyckas pruta ner kostnaderna till en rimlig nivå? Om det sägs inget. Någon alternativ lösning aviseras inte av regeringen.

Redan 2018 fastslog den rödgröna regeringen i trafikplanen att ”byggandet ska ske i en takt som ekonomin tillåter”. Med inflation, krig i Europa och energikris har knappast de ekonomiska förutsättningarna förbättrats. Det behövs sannolikt ett vidare omtänkande, än det regeringen nu aviserat, om de ska bli någon järnväg alls.

Andreas Carlson vill - efter mindre justeringar - låta bygga Ostlänken. Eller?
Andreas Carlson vill - efter mindre justeringar - låta bygga Ostlänken. Eller?