Argumenten för detta Àr mÄnga: 1.Elever som har stora stödbehov till följd av neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) och svÄr psykisk ohÀlsa, behöver gÄ i resursskola, eftersom de generellt sÀtt har svÄrt med den typ av undervisning som erbjuds.
2. De flesta skolor har dessutom ett mycket stort antal elever och stora ytor i form av matsalar, skolgÄrdar och uppehÄllsrum, vilket kan upplevas som skrÀmmande och skapa otrygghet. Det Àr ofta mycket svÄrt för barn med NPF och psykisk ohÀlsa att följa lÀroplanen i denna miljö.
Skillnaden Àr att eleverna genom en resursskola fÄr en undervisningsmiljö som möjliggör för dem att kunna avsluta grundskolan, att vidareutbilda sig och att kunna gÄ vidare till en egen försörjning. Utan det stödet under skolgÄngen, skulle de med stor sannolikhet inte ens klara sig igenom grundskolan.
Dagens syn pÄ inkluderingsbegreppet och den inkluderande skolan innebÀr att elever förvÀntas lÀra sig att vara tillsammans med personer som Àr olika dem sjÀlva. Följden blir ofta att detta sker pÄ bekostnad av de elever som har större svÄrigheter. Konsekvenserna innebÀr misslyckanden, utsatthet, mobbning och krÀnkningar med en ökad psykisk ohÀlsa hos barn och unga. Eleverna blir i realiteten exkluderade. Elever med NPF har dÀrför ofta haft en mycket svÄr och komplicerad skolgÄng bakom sig innan de kommer till resursskolan, och elever har fÄtt betala ett högt pris för att kunna gÄ kvar i den vanliga skolan.
En kvalitativ intervjustudie vid UmeÄ Universitet (Institutionen för socialt arbete 2019) har gjorts med elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar och som gÄr pÄ en resursskola. Studiens syfte var att undersöka hur en grupp elever med sÀrskilda behov, som tidigare gÄtt i en vanlig skola sjÀlva upplever det att gÄ pÄ en resursskola. Resultatet pÄvisar att deras möjlighet att ha fÄtt gÄ pÄ en resursskola avsevÀrt har pÄverkat deras framtid i positiv bemÀrkelse. De har fÄtt goda förutsÀttningar att klara skolan vilket möjliggör att nÄgra av dem tÀnker studera vidare pÄ universitet. Vidare har de befunnit sig i ett inkluderande sammanhang med jÀmlikar. De har etablerat relationer som de hoppas att de kan ha kvar i framtiden. NÄgot de aldrig tidigare upplevt. De har helt enkelt fÄtt en bÀttre framtidstro nu jÀmfört med innan de kom till resursskolan.