I en debattartikel i Folkbladet (2/11) riktar Anders Ydstedt och Kungliga Automobil Klubben en uppmaning till flera ministrar att vidta åtgärder för att begränsa insynen i vägtrafikregistret. Det är högst rimligt att föra en diskussion om huruvida tillgången till fordonsdata bör begränsas och vi välkomnar en sådan debatt. Men en sak är viktig att känna till – vi ger inte tillgång till vägtrafikregistret till vem som helst.
Under förra året gjordes 3,7 miljoner ägarbyten i Sverige. Mer än hälften av dessa skedde via direktanmälan av aktörer inom fordonsbranschen som exempelvis bilhandlare. För att få tillgång till vägtrafikregistret behöver du kunna bevisa att du är en seriös aktör (ha F-skattsedel), visa på varför du har behov av uppkopplingen (till exempel att du är aktiv inom fordonsbranschen) och du behöver förbinda dig till att följa våra regler. I dag har 11 893 företag och organisationer direkt åtkomst till vägtrafikregistret, medan 6 007 har möjlighet att registrera ändringar. Dessa aktörers verksamhet loggas och följs upp. Vid missbruk har vi möjlighet att återkalla tillstånden.
Debatten om vägtrafikregistrets offentlighet är inte ny utan är en fråga som återkommande hamnar i fokus. För det finns en risk att information som kan brukas också kan missbrukas. Men när den Kungliga Automobil Klubben pratar om roten till problemet, syftar de i själva verket på vår grundlagsskyddade offentlighetsprincip. Som innebär att all information hos myndigheter är offentlig om den inte uttryckligen är belagd med sekretess. För att ändra på den behöver grundlagen ändras. Det gäller dock att ha klart för sig vilka konsekvenser sådana inskränkningar skulle få på vårt öppna samhälle.
Med det sagt vill vi tydliggöra att vi efterfrågar en fruktsam dialog med alla aktörer som har behov av eller på något sätt påverkas av informationen i vägtrafikregistret. I det sammanhanget ingår också den Kungliga Automobil Klubben, som vi därför avser att bjuda in till samtal. Vi ser fram emot kommande diskussioner.