Så säger Reidar Svedahl (L) i lokaltidningarna när han kommenterar Svenskt Näringslivs undersökning om företagsklimatet i Sverige där Norrköping faller på skalan.
Av egen erfarenhet vet jag hur dåligt det nya Kontaktcenter fungerar jämfört med den tidigare telefonväxeln. Det går inte att begära att få tala med en person som man vet hanterar ens ärende. Då börjar utfrågningen om vad ärendet gäller och så ska Kontaktcenter hantera frågan. Det är inte underligt det kan ta nära 30 minuter innan någon svarar. Detta påtalade jag för Svedahl för ett år sedan men någon förbättring har inte skett. Byråkratin föder ytterligare byråkrati och den service vi som kunder förväntar oss drunknar ofta i intern rundgång.
Duktigheten sedan nuvarande ledning "tog makten 2014" förklarar Svedahl med att arbetslösheten sjunkit mer i Norrköping än i resten av landet och antalet nya jobb vuxit.
Varför inte öppet visa detta månatligen genom en enkel tabell där det framgå hur många företag som finns i kommunen varje månad. Kommande månad redovisas ev nytillkomna företag och avvecklade. Antalet anställda (bara riktiga jobb) finns säkert uppgifter om också. Relatera detta mot antalet invånare i kommunen samt hur många som är i arbetsför ålder. Då kan vi som vill följa kommunens utveckling ges möjlighet att bedöma sanningshalten i politiska utspel och svar i pressade situationer.