Man har även kunnat se att företagen gjort överträdelse av arbetstidslagarna, hanterat klagomål på ett dåligt sätt och fuskat med ersättningen från kommunen, vilket i princip handlar om att ta del av mer skattekronor än vad de ska ha rätt till.
Privatiseringen av hemtjänsten infördes som en del av en överenskommelse inom Kvartetten. KD och L var drivande i frågan, men även vissa i vårt parti såg positivt på förändringen. Målet var att öka valfriheten för omsorgstagare genom att tillåta fri etableringsrätt för hemtjänstföretag i kommunen.
I efterhand kan vi konstatera att denna valfrihet har varit en illusion. Istället för en mångfald av tjänster har vi sett företag som i bästa fall erbjudit en likvärdig omsorg som kommunen. För omsorgstagaren har valet i praktiken mest handlat om vilken logga personalen bär, snarare än om kvalitet eller individuella behov. Och än värre, tre av fem företag har alltså visat så allvarliga brister att de inte längre får bedriva verksamhet i kommunen. Det är tydligt att LOV har varit ett misslyckande, både i Norrköping och i andra städer där det har prövats, som till exempel Linköping.
Det har ibland påståtts att vi Socialdemokrater är emot LOV för att vi inte vill ha privata företag i välfärden överhuvudtaget. Detta stämmer inte. Vi motsätter oss inte kategoriskt privata alternativ, men vi ser dem inte heller som ett självändamål. Här skiljer vi oss från den politiska högern. För oss är det viktigt att privata aktörer endast finns där de tillför något värdefullt för omsorgstagarna och bidrar till en bättre vård- och omsorg, något som LOV inte har lyckats göra.
LOV har istället inneburit ökade kostnader för kommunen på grund av omfattande kontroller, ett komplext ersättningssystem och en minskad möjlighet att effektivt planera resrutten för hemtjänstpersonalen mm. Ännu allvarligare är att det har utsatt omsorgstagare för risker genom att tillåta oseriösa aktörer att verka i kommunen. Detta har skett utan att det lett till någon verklig ökning av valfriheten.
Trots att intentionerna med LOV kanske var goda, visar resultatet att det enda rimliga alternativet nu är att avskaffa det. Istället bör vi fokusera på reformer som faktiskt förbättrar omsorgen för Norrköpingsborna och ger dem en verklig möjlighet att påverka hur omsorgen utförs.