Del 2
Insättaren får då själv göra en avvägning mellan tillgänglighet och den dygnsavgift som kommer att dras av från kontots behållning samt den säkerhet som skall ställas för de utlånade medlen. Den enskilde utlånaren kanske godtar en viss minusränta eftersom detta i alla fall blir billigare än dygnsavgiften på hela beloppet.
Export- och turistintäkter kan placeras på särskilda konton med en avgiftsnivå som är lägre än den som finns för vanliga transaktionskonton, lämplig storlek kan vara 0,1 % per dygn. Import och betalning för utlandsresor m.m. finansieras med sådana medel.
Statens behov av utländsk valuta kan till stor del finansieras med avgiften på sådana medel eftersom avgiften tas ut i den aktuella valutan.
Det blir i praktiken svårt att föra ut pengar till skatteparadis. Vinstdelen av exportinkomster kan visserligen lämnas kvar utomlands men det medför att produkterna blir dyrare, jämfört med produkter från företag som ej placerar pengar i skatteparadis, och därmed mindre konkurrenskraftiga.
En följd av denna form av ekonomisystem medför även att det nära nog automatiskt blir en balans i utrikeshandel och turism. Fler varor kommer att framställas lokalt vilket minskar transportbehovet och därmed underlättar strävan att undvika en miljökollaps.
Marken kommunaliseras för att hindra markspekulation och miljöskadlig verksamhet. Den hyrs ut till brukarna, med användarvillkor. De byggnader och installerad utrustning som finns på eller i marken kan dock ägas privat. En förebild är systemet med tomträtt som funnits länge i många större städer.
Hyrespriset på mark kan bestämmas genom offentlig auktion, den som är villig att betala mest får kontraktet under förutsättning att det inte finns något som gör att den personen eller företaget av tungt vägande skäl är olämplig som kontraktspart. Önskar något barn eller annan nära släkting överta en verksamhet eller hus som utnyttjar marken bör de få överta kontraktet om de är villiga att betala t.ex. minst 80 procent av högsta anbudet.
Om ett företag skall säljas eller avvecklas skall en eller flera anställda, om de så önskar, ha företrädesrätt att överta företaget och tomträttsavtal om de är villiga att betala en viss del, t.ex. 80 % av eventuellt anbudsbelopp.
Vi behöver varken ha växande privat eller offentlig skuldsättning eller en ekonomisk tillväxt för att samhällsekonomin skall fungera.
Avgiften på konton och sedlar blir som tidigare beskrivits 0,4 procent per dygn för att klara behövlig offentlig finansiering, inräknat utbetalningen av allmän basinkomst. De konton som ersättning för kommunaliserad mark betalas ut till bör ha en avsevärt lägre dygnsavgift, förslagsvis 0,01 procent per dygn. Insättning på dessa konton kan endast göras av staten och kommuner. Kontoinnehavaren kan bara göra uttag.
Medel som kvarstår på basinkomstkonto när en person avlider återgår till staten och används för statens utgifter för basinkomst och de funktioner som staten bekostar. Vill någon överföra sina medel till anhöriga eller annat ändamål skall detta ske medan man själv kan göra det eller kan ge någon annan fullmakt att göra det. Detta för att förhindra uppkomst av allt för stora förmögenhetskoncentrationer. Har man inte lånat ut några pengar så blir den personliga reserv som kan byggas upp på basinkomstkontot ungefär 9 månaders basinkomst
Den allmänna prisnivån bör minska 30 – 40 procent. Prisnivån blir därefter stabil, kanske något sjunkande på grund av förbättrade metoder att producera varor och tjänster. Det blir svårt att tjäna pengar på att enbart äga pengar, men fler människor kommer i gengäld att må bättre.
Eftersom mindre mängd totalt arbete kommer att krävas för att göra det som verkligen behöver utföras kommer det bli lättare att uppnå balans mellan de naturresurser som förnyas och de vi nu i stor omfattning utnyttjar. Samtidigt kan mer arbete utföras inom arbetsområden som nu har problem med alltför lite personella och materiella resurser.
Det här beskrivna systemet skulle, genom den grundtrygghet som skapas av basinkomsterna, göra det mer attraktivt att bo kvar i de områden som nu är avfolkningsbygder och minska pressen på stora investeringar i storstadsområdena. Eftersom basinkomsten inte påverkas av arbetsinkomster lönar det sig direkt att börja arbeta för den som kan och vill.