Med samma postgång fick A 3 brev från Region Östergötland. Det första: Kallelse till läkare torsdag. Det andra avbokning av läkarbesök. Det tredje kallelse till läkare fredag. Tre papper, kuvert och porton. Så fick B med samma post två brev. 1:kallelse till provtagning. 2:kallelse till läkare. Båda två har sms och mail-adress. När jag ifrågasatte administrationens samordning på aktuell vårdcentral fick jag veta att uppdraget att ombesörja utskick av kallelser överlåtits till annan part.Av rationella skäl? I så fall mycket kostnadskrävande effektivisering! Är det nu - som jag uppfattade det - Postnord som är den verkställande partnern, så är det naturligtvis affärsmässigt smart av dem. Regionen får ju betala dem för tjänsten och utgifterna. Med skattekronor som kunde behövts i vården.
Pengarna för porto hade behövs i vården
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.