Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Orimlig beskattning av husbilen

Husbilen beskattas som en 16-ton tung lastbil som körs 10 000-tals mil per år.

Isabella Lövin får en hel del frågor i denna debattartikel av Boo Nilsson. Vill hon svara är hon alltid välkommen i Folkbladets spalter.

Isabella Lövin får en hel del frågor i denna debattartikel av Boo Nilsson. Vill hon svara är hon alltid välkommen i Folkbladets spalter.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2020-06-28 09:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De som smutsar ner ska betala. Dessa ord kommer från Sveriges klimatminister, tillika vice statsminister Isabella Lövin.

Beräkningar från Naturvårdverket visar, att några Svenska företag såsom Preem, Cementa och ståltillverkaren SSAB, ligger bakom ca 23 procent av Sveriges totala CO2-utsläpp och är skattebefriat.

Det motsvarar utsläpp från alla Sveriges bensindriva fordon gemensamt under samma tid och som svenska fordonsägare 2019 betalt 8 miljarder kronor i koldioxidskatt till stadskassan. Att vissa CO2- utsläpp är ”skattebefriat”, kan tyckas orättvist om det nu är så att ”de som smutsar ner ska betala”. 

Det är i högsta grad rimligt och inte minst för rättvisans skull, att alla tar sitt ansvar för miljön och sin miljöpåverkan, precis som alla Sveriges fordonsägare får göra. 

I dagsläget betalar Sveriges fordonsägare cirka 8 miljarder kronor i koldioxidskatt. Jag vågar påstå, att dessa miljarder inte har gått till att förbättra nationell eller global miljö.

Stillahavsregionen och Asien står för 49 procent av världens totala CO2-utsläpp och Sverige endast för 0,13 procent. Den globala CO2 ökningstakten under en månad större än Sveriges totala utsläpp under ett år.

Den genomförda Bonus/Malus, som berör nya fordon, såsom personbilar, klass I och II (husbilar) lätta lastbilar och bussar, påställda i vägtrafikregistret från och med den 1 juli 2018 är inte genomtänkt vid genomförandet.

Till exempel särskiljer inte Bonus/Malus mellan olika typer av fordon och tar bl.a. inte hänsyn till transportnytta. En liten personbil kan ha samma Bonus/Malus regler som en minibuss, trots att minibussen kan transportera betydligt fler personer och med det effektivare för miljön. 

Det går heller inte att förbigå husbilen, som nu vid införandet av Bonus/Malus är styvmoderligt behandlad. Märkligt är att en husbil på 3,5 ton som vid sin användning genomsnittligt körs cirka 6- 700 mil per år, där många av dessa mil är utlandskörda, debiteras skatt enligt Bonus/Malus CO2- beskattning i nivå med en 16-ton tung lastbil som körs 10 000-tals mil per år.

Märkligt och fel är att betala skatt på ett fordon som inte används och inte är avställt, då skatten bl.a. grundar sig på koldioxidutsläpp (CO2 g/km). En relevant fråga måste ställas, hur mycket CO2 kommer från en motor när den inte är i gång? Detta är till synes en kamouflerad dubbelbeskattning, då energi- och CO2-skatt (som dessutom är indexerad) och moms tas ut på hela summan vid pump. Bonus/Malus grundar sig på nya WLTP-värdet (*Wordwide harmonised Light vehicles Test Procedure) och är skattegrund på hur mycket CO2 g/km ett fordon kan komma att förorsaka och är inte det faktiska utsläppet vid användandet. Fordon med högt CO2-testvärde, får en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren och efter det återgå till ”normalskatt”.

Det visar att nuvarande utformningen av vårt skattesystem på fordon i Sverige är fel. Av någon ogrundad anledning har Sverige den högsta koldioxidskatten i världen. Rättvist hade varit om det funnits en global koldioxidskatt och alla betalt lika. Det är dags att skipa rättvisa om CO2 och lämna Sveriges fordonskollektiv i fred. Miljön skulle bli betydligt bättre om miljöminister Isabella Lövin koncentrerar sig på de skattesubventionerade CO2- utsläpp, som ”de som smutsar ner ska betala”, dessutom se till att den ogenomtänkta och orättvisa Bonus/Malus, ses över eller rättare sagt och ännu hellre, annulleras.