Debatten om skolans framtid i Norrköping har länge förmörkats av diskussionen om att vi måste anpassa oss till en ny demografisk verklighet. Saken är den att vi haft för många skollokaler, i förhållande till antalet elever, och att skolplatser stått tomma. Oron inför att behöva byta skola och arbetsplats har varit och är befogad, och som skolpolitiker måste vi ta den oron på största allvar. Vi kan aldrig nog understryka hur viktigt det är med rätt information vid rätt tidpunkt och hur grundläggande samarbetet med vårdnadshavare, medarbetare och fackliga företrädare är.
De goda nyheterna, som jag vill förmedla, är att Utbildningsnämnden styr skutan mot en budget i balans och att vi öppnat två nybyggda skolor till hösten, Kungsängen och Smedbyskolan. Den gamla och uttjänta Vilbergsskolan rivs för att ge plats för en modern och fin skola. Dessutom kommer Rambodalsskolan att byggas om till en anpassad skola, och planerna är att den verksamhet som nu bedrivs i paviljonger vid Strömvillan också ska få en permanent plats där. En ny och anpassad förskola byggs nu också vid Söderledskyrkan i Vilbergen. Så allt är inte bara svart.
Syftet med min artikel är också att visa att vi inte ligger på latsidan när det gäller skolutvecklingen i vår kommun. Vi har tagit fram en handlingsplan för att arbeta med våra särbegåvade elever, och där kompetensutveckling och konkret planering nu blir nästa steg, för att våra lärare ska få de verktyg de behöver för att arbeta med denna elevgrupp.
Vi arbetar också aktivt med modersmålsundervisning och studiehandledning - där vi organiserar om och effektiviserar - för att skapa en bättre arbetsmiljö och en mer effektiv verksamhet för elever och lärare.
Vi planerar för ett likvärdigt fritidshem för alla barn, mellan 6 och 12 år, som är i behov av denna verksamhet, och vi jobbar aktivt för att fler barn ska få en meningsfull fritid efter skolan.
Vi inrättar också resursklasser och vi kommer att fördubbla antalet platser inom en snar framtid.
Sedan länge har Sverigedemokraterna arbetat med ett koncept för ett välfungerande kommunalt aktivitetsansvar för ungdomar under 20 år, som varken studerar eller arbetar. Många aktiviteter för att nå fler ungdomar pågår och vi fick för något år sedan ett rejält tillskott i budgeten för detta ändamål.
Vi stärker arbetet med problematisk skolfrånvaro och värnar en tillgänglig och närvarande elevhälsa. Vi uppdaterar också krissamarbetet med våra friskolor och ser till att alla ungdomar - oavsett skolform - skyddas på bästa sätt vid allvarliga händelser.
För oss Sverigedemokrater är kunskap och trygghet varandras förutsättningar, och i en orolig värld med alltför mycket våld och allvarliga händelser, vill vi satsa på att inrätta en akutskola.
En akutskola är en disciplinär åtgärd och en organisatorisk lösning, där man tillfälligt kan ge elever som agerar våldsamt och som utgör ett hot mot sin omgivning, undervisning på annan plats. Syftet är att försäkra skötsamma elevers studiero och trygghet. Genom att starta en akutskola kan vi bedriva det långsiktiga arbetet med trygghet och studiero på ett mer effektivt sätt, ge lärarna tid till att öka kvaliteten i undervisningen och stärka deras ledarskap.