Transportsektorn står för en tredjedel av alla koldioxidutsläpp i Sverige. Det behöver vi jobba hårt med. Flygen behöver jobba med sin beskärda del, men att tro att flyget ensamt står för hela denna belastning är ganska olyckligt. De står för en större del än vad som vore statistiskt försvarbart, så är det, men vi behöver alla arbeta med alla de medel vi har för att minska hela transportsektorns utsläpp, vi kan inte bara fokusera på flyget.
Vi vill inte att kommunens skattebetalare ska betala charterresenärers flygbiljetter. Det är, och har varit vår grundhållning. Vi vill att flyget bär sina egna kostnader. Det är ett miljöbelastande färdsätt som inte bör sponsras av skattekollektivet. Vi behöver fasa ut alla de koldioxidsponsrade verksamheter vi har, det gäller lika mycket för båtar som inte behöver betala skatt för sin diesel, som för flyget. I Sverige finns flera sådana osynliga subventioner som vi behöver fasa ut.
Vi vill inte tala om för människor vad de inte får göra. Vi vill tala om för människor vad de får göra. Vi måste visa att det finns alternativ. En tågresa genom Europa till Barcelonas härliga stränder är ett fantastiskt alternativ, men det är idag på tok för dyrt. Vi vill att flyget faktiskt ska kosta så mycket som det kostar, utan subventioner.
Det är ett allvarligt fel när bussresan till Skavsta Flygplats är dyrare än flygresan därifrån till London. Det inser nog de flesta.
Det förslag som nu ligger på Norrköpings kommuns bord är en lösning som skulle göra att kommunens subventioner av flygplatsen skulle fasas ut på tre år och att vi skattebetalare sedan inte skulle betala för charterresenärers biljetter längre. Det tycker vi är bra. Så har vi argumenterat i flera år, och man skulle kunna säga att vi nu får som vi vill.
I de senaste av våra budgetförslag är det precis så vi har föreslagit att man skulle göra. Fasa ut subventionerna på tre år för att ge flygplatsen tid att ställa om.
Om människor i Norrköping och dess omland vill kunna flyga från Norrköping, anser vi att de får visa det och betala för det. Vill de ha kvar flygplatsen behöver de på allvar börja använda den. Så har inte varit fallet de senaste åren. Marknaden styr, och talar om ifall det ska finnas en flygplats i Norrköping. Marknaden ska också betala för den. Inte skattebetalarna.
Lägger vi ned den, kommer människor att åka till andra flygplatser, och då har vi kanske inte sparat ett enda gram koldioxid i det stora hela.