Norrköpings kommun har en ineffektiv förvaltning

Varför ska en kommuninvånare som bor i Norrköping betala 6,000 kr mer per år i snitt i skatt än en som bor i Linköping?

Detta är ett index som enligt debattörerna visar att Norrköping kommuns hantering av bistånd (socialbidrag) är mycket ineffektivt.

Detta är ett index som enligt debattörerna visar att Norrköping kommuns hantering av bistånd (socialbidrag) är mycket ineffektivt.

Foto: RKA Rapport/Matthias Olofsson

Debatt2021-07-03 09:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Har politikerna i Norrköping gett upp målet om god ekonomisk hushållning med skattebetalarnas pengar? Norrköpingspartiet har en plan för ekonomisk hushållning, effektiviseringar som sedan ska kunna leda till skattelättnader, trots utmaningarna i den demografiska utvecklingen. Varför ska en kommuninvånare som bor i Norrköping betala 6,000 kr mer per år i snitt i skatt än en som bor i Linköping? 

Vår budget för 2022 med plan för 2023–2025 bygger på de nyckeltal som tagits fram av Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) avseende produktivitet och effektivitet inom kommunsektorn. Dessa nyckeltal och effektivitetsmått är helt nya och under utveckling. Utfallet av nyckeltalen är dock väldigt likt den effektivitetsrapport som svenskt Näringsliv tog fram 2019 vilket var den jag byggde min tidigare analys på. 

Vår första analys utifrån de nya nyckeltalen visar på stora möjligheter till effektiviseringar i kommunens verksamheter, och att vi bör göra dessa då Norrköpings förvaltningar inom många områden är ineffektiva utifrån kvalité och kostnad. 

RKA:s rapport som publicerades februari 2021 är beställd av Finansdepartementet utifrån att kommunerna i Sverige står inför vad man kallar för demografiska utmaningar, vars konsekvens är att vi måste göra effektiviseringar för att kunna bibehålla vår välfärd. När vi tog kontakt med RKA för att samtala kring aktuella nyckeltal så var vi de första politikerna som hade tagit kontakt. Hur kommer det sig att välbetalda politiker i Norrköping inte är uppdaterade med RKA:s rapport som är framtagen specifikt för kommunerna? 

I stället får vi i Norrköping ta del av övriga partiernas budgetar som i stort efterliknar varandra och har totala minusresultat över hela budgetperioden, man skulle kunna tro att valrörelsen redan har börjat. De uppfyller inte kraven på god ekonomisk hushållning och är inte ekonomiskt ansvarstagande – oavsett vad de själva påstod i budgetdebatten.

Vi är det enda parti i Norrköping som har en budget i balans – men vi måste börja effektivisera nu och inte förlora värdefulla år som bara har en cementerande effekt. Vi hoppas vår budget kan vara en inspiration och att Norrköpings politiker känner samma framtidstro och tillit till att effektiviseringar är möjliga att göra och samtidigt bibehålla eller öka kvalitén i våra verksamheter. 

Varje skattekrona ska förvaltas väl och med respekt.

Matthias Olofsson uteslöts i slutet av 2020 ur Sverigedemokraterna. Han sitter dock kvar som vilde i fullmäktige. Olofsson är numera med i det nybildade Norrköpingspartiet som dock inte har några mandat i fullmäktige.
Matthias Olofsson uteslöts i slutet av 2020 ur Sverigedemokraterna. Han sitter dock kvar som vilde i fullmäktige. Olofsson är numera med i det nybildade Norrköpingspartiet som dock inte har några mandat i fullmäktige.