Möjligheterna är stora–det är ingen platsbrist på sjön

Våra stora isbrytare står för 80 procent av Sjöfartsverkets utsläpp.

Debattören från Sjöfartsverket berättar bland annat om myndighetens isbrytare. Isbrytaren på bilden ingår inte i den flottan utan ska bara ses som en illustration av ämnet.

Debattören från Sjöfartsverket berättar bland annat om myndighetens isbrytare. Isbrytaren på bilden ingår inte i den flottan utan ska bara ses som en illustration av ämnet.

Foto: Viking Supply Ships

Debatt2023-03-26 07:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med Europas längsta kust är det naturligt att nästan allt gods som kommer till, och lämnar, Sverige går med sjöfart. Det innebär att ett effektivt och väl fungerande sjöfartssystem är nödvändigt för att Sverige ska fungera. Dessutom sysselsätts fler än 100 000 svenskar inom sjöfartsbranschen.

Digitaliseringen inom sjöfarten är nödvändig. Ett exempel är utvecklingen inom trafikledning och informationsdelning i anlöpsprocessen, vilket gör att fartyg kan optimera sin sjöresa och bidra till betydande besparingar av såväl bränsle som utsläpp. Vi vill uppnå ”just-in-time-anlöp” som innebär att fartyget kan planera sin ankomst till en hamn. Denna effektivisering och koordinering av fartygsanlöp skapar också betydligt bättre planeringsförutsättningar hos de olika aktörer som är involverade i hamnanlöp och skapar ökade förutsättningar att integrera sjöfarten i det totala transportsystemet. En kraftsamling inom sektorn behövs för att få till detta. 

Fossilfrihet är en annan stor utmaning för sjöfarten, då fartyg har lång livslängd och kan operera i upp till 50 år, eller ännu längre. Omställning inom sjöfarten tar tid, även om svenska rederier ligger i framkant. Vi är i början av omställningen och det krävs fortfarande innovationer och en gemensam syn på bränsleval och bränsleförsörjning för sjöfarten. 

Alla Sjöfartsverkets drygt hundra egna fartyg planerar vi att driva med fossilfria alternativ i framtiden. Framförallt våra stora isbrytare står för 80 procent av våra utsläpp. Här är vi precis i starten på att byta ut två av våra äldre isbrytare. Våra nya isbrytare kommer att kunna drivas med fossilfria alternativ och är designade att hålla högsta miljöklass. Vi uppmanar till en bra uppslutning inom sjöfartsklustret att följa med i omställningen.

UAS (drönare) är ett annat område som är högaktuellt för oss på Sjöfartsverket. Idag inspekterar vi isläget i farlederna genom att rekognosera med isbrytare, vi söker efter försvunna personer med helikopter och båtar, vi använder båttransporter när vi kontrollerar fyrar och vi positionerar bojar och prickar med hjälp av farledsfartyg. Att ersätta med drönare sparar både bränsle och minskar utsläpp. 

Framtiden är ljus för sjöfarten. Sverige har alltid varit, och kommer alltid att vara, ett land som är starkt beroende av sjöfart. Samtidigt finns det möjligheter för utveckling. Det råder ingen platsbrist på sjön.

Sjöfartsverket räknar med att kunna ersätta en hel del av sina fartyg och helikoptrar med fossilfria drönare vid härtill lämpade uppdrag.
Sjöfartsverket räknar med att kunna ersätta en hel del av sina fartyg och helikoptrar med fossilfria drönare vid härtill lämpade uppdrag.