Medveten politik styr Norrköpings parkeringsproblem

Norrköping växer och det byggs bostäder i innerstaden och utanför stadskärnan.

SD: s gruppledare Florian Aranda cyklar gärna dit han ska.Vilket inte betyder att han vill försvåra för biltrafiken i Norrköping. Han är kritisk till kommunens parkeringspolitik.

SD: s gruppledare Florian Aranda cyklar gärna dit han ska.Vilket inte betyder att han vill försvåra för biltrafiken i Norrköping. Han är kritisk till kommunens parkeringspolitik.

Foto: Åsa Hanell

Debatt2022-03-15 09:52
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I samband med det kan man läsa i media att det råder brist på parkeringsplatser och att byggandet av nya parkeringsplatser inte överensstämmer med kommunens och kommuninvånarnas behov. Mycket tyder på att bristen på parkeringsplatser inte beror på dålig planering utan är resultatet av en medveten politik.

I riktlinjerna för parkering i Norrköpings kommun kan man läsa att kommunen aktivt ska förespråka ett lågt bilparkeringsbyggande till förmån för andra mer hållbara lösningar.

Det är denna inställning som ligger till grund för Norrköpings bilparkeringsnorm som reglerar hur många bilparkeringar som ska anläggas för varje ny lägenhet som byggs. Bostädernas storlek samt deras läge i staden påverkar det uppskattade parkeringsbehovet. I Norrköpings bilparkeringsnorm är staden indelad i tre olika zoner: 

I stadens innerzon (Här beräknas tillgänglighet till kollektivtrafik och cykelbanor vara mycket god samtidigt som stadens täta karaktär gör att markparkering för bil har lägre prioritet.) ska det finnas 0,35 parkeringsplats för en enrumslägenhet och 0,70 parkeringsplats för en lägenhet med 5 eller fler rum. Antal besöksparkeringar är 0,1 plats per lägenhet.

I stadens mellanzon (Mellanzonen ligger något längre ifrån stadens centrum, men fortfarande med relativt goda möjligheter till kollektivtrafik och gång- och cykelvägnät) är motsvarade siffror 0, 45 respektive 0, 65.

I stadens ytterzon (Här finns ofta inte samma tillgång till kollektivtrafik och cykelbanor. Karaktären på bebyggelsen är inte heller lika tät, med en större andel radhus- och villabebyggelse) ska det finnas 0,65 parkeringsplats för enrumslägenhet och 1,05 för en lägenhet med 5 eller fler rum. Antal besöksparkeringar är 0,1 plats per lägenhet i samtliga zoner.

Hur pass anpassade till de boendes behov som dessa parkeringsnormer är en fråga som verkligen tål att ställas. Och har normerna någon vetenskaplig grund? I den nationella resvaneundersökningen 2015-2016 från Trafikanalys går att läsa att 84 procent av hushållen i Sverige har tillgång till en eller fler bilar. Vidare kan man se i statistik som baseras på Transportstyrelsens Vägtrafikregister över samtliga fordon, att det i Östergötlands län finns 476 personbilar i trafik per 1000 invånare, vid årsskiftet 2021/2022. 

Norrköpings kommun arbetar med att ta fram ett “Tillägg till översiktsplan - Trafikstrategi för Norrköping”. Det man vill är att prioritera gång-, cykel-, kollektiv- och gods- framför biltrafik. Detta vill man göra genom att begränsa framkomligheten och parkeringsmöjligheterna för bilar.

I nuläget motsvarar bilen som färdmedel 60 procent av alla resor. Dessa siffror ger en bild av hur pass viktig bilen är för medborgarnas rörelseförmåga och för att de ska kunna klara sin vardag. 

Ovanstående visar, med all tydlighet, att det underskott av parkeringsplatser som råder i kommunen är en följd av dagens politik och värre lär det blir i och med att staden växer.

Sverigedemokraterna vill att kommunens trafikstrategi ska utgå ifrån medborgarnas behov. Vi hävdar att en negativ inställning till bilen är kontraproduktiv och kommer att hämma stadens attraktionskraft och utveckling. Trafikstrategi för Norrköping ska inte sätta gång-, cykel-, kollektiv- och biltrafik mot varandra utan se dem som komplement till varandra, för att bredda och utöka medborgarnas möjlighet till mobilitet.