Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Linköping har trampat förbi Norrköping rejält

Det är dags för Norrköping att tänka om och i stället göra en storsatsning på ett bra cykelnät.  Cykeln är det absolut bästa färdmedlet för korta sträckor, både för klimatet, för folkhälsan och för ekonomin.

Norrköping har hamnat i cykelskugga. Så kan man toka debattörernas mening.

Norrköping har hamnat i cykelskugga. Så kan man toka debattörernas mening.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad

Debatt2020-09-03 09:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Tekniska nämndens budgetprioriteringar föreslår Samhällsbyggnadskontoret att hela anslaget för cykelvägar i Norrköpings kommun ska strykas för 2021.

I en tid med ett allt växande klimathot och där allt fler städer ökar och förbättrar möjligheten att cykla, ska då Norrköping göra tvärtom?

 I Cykelfrämjandets utvärdering är Norrköping dessutom redan nu sämst i klassen på cykel av jämförbara städer. Cykelfrämjandet skriver i sin "Kommunvelometer" för 2019 att Norrköping placerar sig på  femtonde och sista plats då gruppen "Stora kommuner" jämförs med varandra. Linköping hamnar på andra plats med nästan dubbelt så många poäng som Norrköping.

Det är dags för Norrköping att tänka om och i stället göra en storsatsning på ett bra cykelnät.  Cykeln är det absolut bästa färdmedlet för korta sträckor, både för klimatet, för folkhälsan och för ekonomin.

 Det finns heller inget snabbare och lönsammare sätt att minska behovet av bil i städer än att bygga ut bra cykelvägar. I städer där man satsat på cykel, som Lund och Köpenhamn, har forskare visat att man fått tillbaka sex gånger investeringen. Bra cykelvägar minskar kostnaderna för bilismen och trafikolyckor, samtidigt som den ger bättre framkomlighet och miljö.

Vårt Norrköping har dessutom unika förutsättningar att bli en bra cykelstad. Här har alla cykelavstånd till centrum. En så samlad och rund stadskropp har inte alla städer.

 Men förutom en rejält ökad investering, behöver vi ha en bättre cykelplan.

Under 80- och 90-talen byggdes i Norrköping, efter inspiration från Malmö, cykelvägar centralt genom stadsdelar där service och skolor ligger.

 1999 beslöt man istället att lägga huvudvägarna för cykel ihop med huvudvägarna för bilar. Följden blev mer avgaser, buller och ökade olycksrisker. Det dör ungefär tio gånger fler av luftföroreningar än i trafikolyckor i Sverige. 

Besök Malmö och upplev deras attraktiva cykelvägar.

Hållbara investeringar som cykelvägar, kan kommunen finansiera genom att exempelvis ge ut Gröna obligationer. Vilket innebär att bara lägga ut för räntan. Och sedan när lånet är betalt, få tillbaka fem gånger investeringen.  Har Norrköping råd att avstå från det?

Stefan Arrelid  Ordförande

Ami Gadh Lund Klimatgruppen

Ingemar Hillerström Trafikgruppen

Naturskyddsföreningen Norrköping