Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lär av historien Kolmården

Det finns en snabb och enkel lösning på parkeringsproblemen vid Kolmårdens Djurpark.

Snabbt och billigt. Carl-Fredrik Tersmeden från Tåby kan lösa Kolmårdens parkeringsproblem skriver Ulf Svensson i Folkbladet idag.

Snabbt och billigt. Carl-Fredrik Tersmeden från Tåby kan lösa Kolmårdens parkeringsproblem skriver Ulf Svensson i Folkbladet idag.

Foto: Sören Boström

Debatt2015-09-21 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under senaste tiden har man diskuterat stora investeringar från kommunen för att lösa parkeringsfrågan vid Djurparken. Här en liten bakgrund då det vid ett flertal tillfällen varit mycket stora publiktillströmningar.

Arbetarrörelsens dag 35 – 40 000, Öppningsdagen 40 000, WWF dagen 25 000, Scouternas jubileum 25 000. Rekordet var HSB – Riksbyggedagen med 60 000 besökare och 240 bussar på stora parkeringen. För att möta de stora besöksdagarnas parkeringsbehov inköpte Djurparken hela Timmergata gård 1980 av Holmens Bruk för att dessa marker i framtiden skulle blir reservparkeringar.

När kommunen sålde Djurparken och dess marker undanhöll man dessbättre Timmergatas marker. Timmergata såldes sedan till Tåby sockenallmänning. Det är mycket enkelt att träffa en överenskommelse med Allmänningen om att få arrendera ett relativt stort markområde mitt emot Timmergata gamla skola. Detta löser de speciella dagar då parkering behövs lite extra. Vi hade busstransport från Timmergataområdet till parkens ingång. Kolmårdsbuss finns alltid att tillgå liksom Bråviksbuss. Den planerade investeringen som kommunen nu måste göra anser jag helt onödig. En åtgärd på själva vägen kan vara ett steg i rätt riktning. Men det är statens vägar och de som skall svara för kostnaderna. En ordentlig planering från Parkens sida bör inte vara svår att göra. Man kan bara gå tillbaka i historien så vet man vilka speciella dagar man skall vara förberedd. Trots alla de stora publikdagar som varit under åtminstone 35 år har vi aldrig stängt parken som man nu gjorde.

En kontakt med Carl Fredrik Tersmeden i Tåby allmänning kan lösa problemet snabbt och enkelt och till rimliga kostnader för skattebetalarna om nu kommunen skall vara med att ordna detta. Att lösa problem snabbt tillhör jobbet. Framförallt när lösningar finns inom räckhåll.

Läs mer om