Under senaste tiden har man diskuterat stora investeringar från kommunen för att lösa parkeringsfrågan vid Djurparken. Här en liten bakgrund då det vid ett flertal tillfällen varit mycket stora publiktillströmningar.
Arbetarrörelsens dag 35 – 40 000, Öppningsdagen 40 000, WWF dagen 25 000, Scouternas jubileum 25 000. Rekordet var HSB – Riksbyggedagen med 60 000 besökare och 240 bussar på stora parkeringen. För att möta de stora besöksdagarnas parkeringsbehov inköpte Djurparken hela Timmergata gård 1980 av Holmens Bruk för att dessa marker i framtiden skulle blir reservparkeringar.
När kommunen sålde Djurparken och dess marker undanhöll man dessbättre Timmergatas marker. Timmergata såldes sedan till Tåby sockenallmänning. Det är mycket enkelt att träffa en överenskommelse med Allmänningen om att få arrendera ett relativt stort markområde mitt emot Timmergata gamla skola. Detta löser de speciella dagar då parkering behövs lite extra. Vi hade busstransport från Timmergataområdet till parkens ingång. Kolmårdsbuss finns alltid att tillgå liksom Bråviksbuss. Den planerade investeringen som kommunen nu måste göra anser jag helt onödig. En åtgärd på själva vägen kan vara ett steg i rätt riktning. Men det är statens vägar och de som skall svara för kostnaderna. En ordentlig planering från Parkens sida bör inte vara svår att göra. Man kan bara gå tillbaka i historien så vet man vilka speciella dagar man skall vara förberedd. Trots alla de stora publikdagar som varit under åtminstone 35 år har vi aldrig stängt parken som man nu gjorde.
En kontakt med Carl Fredrik Tersmeden i Tåby allmänning kan lösa problemet snabbt och enkelt och till rimliga kostnader för skattebetalarna om nu kommunen skall vara med att ordna detta. Att lösa problem snabbt tillhör jobbet. Framförallt när lösningar finns inom räckhåll.