Ett säkert vårtecken de senaste åren har varit när vi Arlabönder i Östergötland öppnat upp våra gårdar och välkomnat allmänheten till kosläpp. Det brukar bjudas på mjölk och bulle med spännande samtal om kossor och mjölk med besökarna. Men coronapandemin sätter åter stopp för denna folkfest.
Jag hoppas att när livet börjar återgå till det normala att vi då tar med oss lite eftertanke och kanske lärdomar. Pandemin har fått oss att se sårbarheten i vårt samhälle. Och även om livsmedelsförsörjningen i stort har fungerat väl är det tydligt att vi måste förbättra vår beredskap. Vi kanske inte reflekterar i vardagen över allt det arbete som ligger bakom att vi har fyllda mejerikylar i butiken och att det går att klicka hem mjölk, smör och ost när vi e-handlar. För att det ska finnas livsmedelsproduktion i Sverige så krävs framför allt bönder. Bönder som inte bara producerar mat utan även skapar tillväxt och håller landskapet levande. Som mjölkbonde är jag stolt över att jag är med och levererar något så viktigt som mat. Som mjölkbonde är jag stolt över att mjölkgårdarna runt om i Sverige levererar mjölk med ungefär hälften så stort klimatavtryck som det globala genomsnittet. De svenska kossorna får minst antibiotika i EU. Mjölkgårdarna bidrar till den biologiska mångfalden genom blommande ängar och myllrande insektsliv. Växtligheten binder koldioxid i markerna och fungerar som kolsänkor. Av gödseln kan biogas produceras. Vi gör helt enkelt ett riktigt bra jobb som bönder i Sverige.
Djuromsorg och hur vi arbetar för att korna ska ha ett bra koliv året runt är något vi gärna pratar om på kosläppen. Vi är stolta över att visa upp hur kossorna har det på våra gårdar.
Att vara bonde och bidra till att sätta maten på de svenska köksborden är något fler ser som ett framtidsyrke. För att kunna öka produktionen av mat behöver bönderna känna framtidstro och säkerhet. Därför är det glädjande att mjölkpriset till oss bönder har ökat. Men vi står inför stora investeringar för att modernisera och klimatsäkra jordbruket. Politikernas uppgift är att se till att förutsättningarna för de svenska bönderna blir bättre så att vi blir fler som vågar investera. Som konsument har du också ett val och nästa gång du öppnar kyldisken i affären – tänk på hur viktigt det är att det finns bönder i Sverige och välj produkter från ett bondeägt företag. Årets kosläpp blir åter digitalt men det kommer med hopp. Inte bara från kossorna utan med ett hopp för framtiden.