Trenden är att många vill fly städernas segregation och gängvåld

Små samhällen som exempelvis Kvarsebo i nordöstra delen av Norrköpings kommun har samma rätt till goda kollektivtrafikförbindelser som centrala Norrköping.

Christopher Jarnvall (SD), här fotograferad vid en debatt i Missionskyrkan i Skärblacka tidigare i år, slår tillsammans med en partikamrat ett slag för kolelktivtrafik på landsbygden.

Christopher Jarnvall (SD), här fotograferad vid en debatt i Missionskyrkan i Skärblacka tidigare i år, slår tillsammans med en partikamrat ett slag för kolelktivtrafik på landsbygden.

Foto: Jenny Borg

Debatt2024-10-13 08:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverigedemokraterna vill att hela Sverige ska leva. Svenskar har samma rätt att bo på landsbygden som i storstäder. Under decennier har det skett en urbanisering som i allt ökande takt inneburit en avbefolkning av landsbygden. Detta har resulterat i en försämring av levnadsvillkoren på landsbygden eftersom de styrande politikerna i allt högre utsträckning prioriterat de större städernas infrastruktur och utveckling.

Numera finns trender som pekar på att allt fler invånare söker sig tillbaka till landsbygden som en tillflyktsort från storstädernas många gånger otrygga tillvaro med kulturell segregation, gängkriminalitet och våld. Den återfunna kärleken till landsbygden är positiv ur flera perspektiv, inte minst i sammanhanget för vår politiska vision om att hela Sverige ska leva men även ur ett beredskapsperspektiv, där landsbygden har en central roll i sammanhanget för livsmedelsproduktion och samhällets uthållighet. 

Men det finns även utmaningar som vi vill åtgärda för att fler ska ha möjlighet att flytta till landsbygden.

Ett av de absolut största hindren som finns för att fler ska flytta till landsbygden är bristen på samhällsservice. Inte sällan saknas skolor, dagligvarubutiker, vårdcentraler och andra samhällsbärande funktioner. SD verkar för att grundläggande samhällsservice ska finnas på landsbygden men det är en samhällsekonomisk utmaning. För att mildra konsekvenserna av detta faktum finns det en enkel lösning – kollektivtrafik.

En välfungerande kollektivtrafik är helt avgörande för att skapa en levande landsbygd. Men idag är det dyrt och ofta svårplanerat med kommunikationer på landet. För att människor ska kunna ta sig till skolor, sjukhus och butiker är bilen idag helt avgörande och inte sällan behöver familjer ha minst två bilar för att klara vardagen. Utöver kostnaden av att äga bilar tillkommer driftkostnader som reparation och drivmedelskostnader, omständigheter som förvärras av de ofta långa avstånden mellan städer och landsbygd.

Sverigedemokraterna menar att kollektivtrafiken behöver finnas till för hela samhället. Små samhällen som exempelvis Kvarsebo i nordöstra delen av Norrköpings kommun har samma rätt till goda kollektivtrafikförbindelser som centrala Norrköping. Detta gäller för Kvarsebo liksom för alla landsbygdssamhällen i Östergötland. Självklart finns det en stor samhällsekonomisk nytta med en välutbyggd stadstrafik men vi anser att landsbygdstrafiken har varit alltför lågprioriterad under lång tid. Detta är något Region Östergötland nu ändrar på genom att införa nya styrningsprinciper för Östgötatrafiken.

Stadstrafiken är mer försvarbar att satsa på utifrån ett strikt ekonomiskt perspektiv. Ju fler resenärer per kollektivtrafikstråk desto bättre lönsamhet för stråket. Vi anser emellertid att det finns ett ekonomiskt värde i en välutbyggd landsbygdstrafik som inte går att kvantifiera genom biljettintäkter. Goda förbindelser på landsbygden skapar ett mervärde som resulterar i attraktiva samhällen på landsbygden vilket kan stimulera företagande och annan ekonomisk aktivitet.

Parollen ”hela Sverige ska leva” är central för vårt partis vision om samhället. För oss är det därför helt avgörande att säkerställa att kollektivtrafiken balanserar mellan lönsamhet och tillgänglighet utan att det sker på bekostnad av landsbygden.