Folkbladet skriver (14/1) om att en resa mellan två närbelägna hållplatser som till exempel G:a Lasarettet och S:t Johannes kyrka i Norrköping tar en väldigt lång tid med Östgötatrafiken. Företagets "Reseplanerare" hänvisar nämligen den frågande resenären att åka till Söderköping och vända!
I artikeln förklarar Östgötatrafikens operative chef Mattias Näsström att ”det är fel i systemet." Klart att det är fel i systemet; men kanske inte på det sätt som Mattias Näsström tänker sig utan snarare i systemet för hur Östgötatrafiken planerar trafiken.
Det som har hänt är att linje 119 som tidigare trafikerat Hagebygatan, med S:t Olofsgatan och S:t Johannes kyrka som hållplatser, från den 10 december inte trafikerar sträckan längre. Hållplatserna finns kvar för landsortstrafiken. Vid samma tabelländring så upphörde också möjligheterna för påstigande på landsortsbussarna för resa inom tätorten. Därför kan resande endast stiga på dessa hållplatser för resa mot Söderköping medan man mot Norrköping kan stiga av bussarna. Att Mattias Näsström då blandar in expressbussarna i förklaringarna är obegripligt då han borde vara medveten om att dessa inte har passerat dessa hållplatser!! Möjligen visar det att den operativa ledningen inte är medveten om hur trafiken fungerar när man är med och fattar beslut. För resande till just S:t Johannes kyrka var det för övrigt den hållplatsen som boende i Klingsberg hänvisades till när spårvagnarna slutade gå över Klingsberg. Många är också äldre som besöker kyrkogården men som nu är hänvisade till Ljura centrum eller Ljura Spårvägsbro alternativt Hageby Vårdcentral.
Okunnigheten hos trafikledningen är kanske också skälet till flyttningen av hållplatslägena vid Söder Tull då Nygatan nu fått de mest utnyttjade hållplatslägena. Stadsbussar och expressbussar trängs framför allt vid läge J som varken har bänkar eller väderskydd för resenärerna. Det händer att det är så många fordon att spårvagnarna inte kan passera.
Det är numera Region Östergötland som har det politiska ansvaret för kollektivtrafiken men har tydligt lagt över ansvaret på Östgötatrafiken enligt deras hemsida: ” AB Östgötatrafiken som ägs av Region Östergötland har ansvaret att sköta den dagliga driften. Östgötatrafiken ansvarar också på myndighetens uppdrag bland annat för planering av trafiken, tidtabeller, marknadsföring och kundtjänst.”